Glorifikacija muškosti

GLADIJATORI SJEVERA: Zašto su Vikinzi i dalje najžešći frajeri pop kulture?

Nika Kovačić
16.03.2025.

Od tetovaža i videoigara do filmskih spektakla – Vikinzi su vječni simbol bunta, muškosti i sirove moći. Ali jesu li stvarno bili takvi ili smo ih samo malo… nadogradili?

Bilo je ljeto, kasni kolovoz, a ja sam sjedila na plaži u Novalji s prijateljem koji je upravo ukrasio rame simbolom valknuta – trima isprepletenim trokutima, koji su navodno znak Odinovih ratnika. “Znaš da ovo znači da ću umrijeti u borbi i otići u Valhallu?” rekao je smijući se, dok je ispijao hladno pivo. “Ili da si pijan rezervirao termin u tattoo studiju nakon previše epizoda ‘Vikinga'”, odgovorila sam mu.

No umjesto čuđenje zbog tetovaže, više bismo se mogli čuditi zašto smo godinama opsjednuti Vikinzima, tim više jer je njihovo doba trajalo relativno kratko, ali se u kolektivnoj svijesti zadržalo se stoljećima. Naime, dr. Simon Trafford sa Sveučilišta u Londonu smatra da je tajna njihove popularnosti to što su Vikinzi skrojeni prema obrascu modernih rock zvijezda – buntovni, anti-autoritativni, ali s vlastitim kodeksom časti i lojalnosti, dok Gareth Henry iz Jorvik Viking Centra pak vjeruje da njihov način života odražava ekološku svijest koju bismo danas trebali ponovno usvojiti – nisu bacali ništa, koristili su sve resurse koje su imali na raspolaganju.

Naravno, za one kojima ta dva razloga nisu uvjerljiva, tu je i treći – glorifikacija muškosti, jer Vikinzi su kao ratnici, istraživači, osvajači bili prototip “pravih muškaraca”. Iako ih se često zamišlja s rogatim kacigama, povjesničari tvrde da je to plod viktorijanske mašte. No koga još zanimaju detalji kada se mitovi daju tako divno nadograditi tako da su tragovi njihova utjecaja jednako prisutni u heavy metal glazbi (bendovi poput Amon Amartha), videoigrama poput “Assassin’s Creed: Valhalla” te filmovima i serijama, poput “The Northman”, Vikings: Valhalla” i”The Last Kingdom”.

No nakon nekoliko čaša na jadranskoj plaži u pet ujutro postavlja se i sljedeće pitanje – jesu li Vikinzi bili sjevernjački gladijatori s juga? Možda. Ono što je sigurno jest da pop kultura ne može prestati maštati o njima, ali i to da su sjevernjački superjunaci itekako bili na dopingu, jer povijesni izvori navode da su Vikinzi itekako koristili razne biljne pripravke za povećanje snage i izdržljivosti, uključujući tinkture nalik današnjoj sibirskoj ruži ili AshwagandhI. No u slučaju da gorenavedeni pripravi ipak ne pomognu, tu su i dalje vječne nordijske tetovaže, a čije supermoći ne može isprati niti najžešća jadranska sol.

Pročitaj više

Glas kritike

Momčilo Otašević, jedan od najpoznatijih kazališnih, filmskih i televizijskih glumaca, osim što redovito oduševljava publiku svakom svojom ulogom, zavidno dobro žonglira mnoštvom poslovnih obveza. U kratkom predahu između snimanja, za Mood.hr podijelio je prednosti i mane užurbanog rasporeda, osvrnuo se na vlastite dramske početke te progovorio o društvenoj odgovornosti neodvojivoj od glumačke profesije.

Od prvih lakovjernih ideja da nas Mjesec čini ludima preko obećanja ludih menadžera koji učestalo koriste izraze kao što su ‘to infinity and beyond’ pa sve do holivudskih fantazija o životu na drugim planetama, Svemir i Mjesec su postali neiscrpno vrelo inspiracije.

Naši daleki preci iz pećina bi bili zadivljeni – jer konačno smo smislili kako će sve te divlje životinje i fascinantne priče oslikane na pećinama doista oživjeti. Dovoljno ih je dotaknuti jednim klikom!

Superman neka ostane. Ostali, razlaz!

Ima li uopće smisla govoriti o filmskim žanrovima otkako je Oscara dobio film koji je prekinuo sa svim tradicijama – ‘Sve u isto vrijeme’, a grčki redatelj Yorgos Lanthimo je u svom filmu ‘Ubojstvo svetog jelena’ ubio i linearnu naraciju. Uostalom, i Woody Allen je svoj posljednji film ‘Coup de Chance’ prikazan u Veneciji definirao kao romantični triler. No s druge strane, dajte bilo što samo da se riješimo tih napornih superjunaka. Superman je i više nego dovoljan da spasi svijet.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.