„Ti misliš da ovo nema nikakve veze s tobom. Ti odeš do svog ormara i izvučeš zgužvani plavi pulover, jer želiš svijetu poručiti da ti sebe preozbiljno shvaćaš da bi te bilo briga što oblačiš. Ali ono što ne razumiješ jest da taj pulover nije samo plav, nije tirkizan, nego je azurne boje. Posve si nesvjesna da je 2002. Oscar de la Renta prikazao kolekciju azurnih toaleta. A onda je Yves Saint Laurent, zar ne, predstavio azurne military jakne. Onda se ta boja pojavila u kolekcijama osam različitih dizajnera. Onda došla do šire publike kroz robne kuće i završila u nekom tragičnom dućanu gdje si je ti, bez sumnje, izvukla iz neke kutije s robom na rasprodaji. Pa ipak, ta plava simbolizira milijune dolara i bezbrojne poslove i komično je kako misliš da si napravila neki izbor koji te izuzima iz modne industrije kad, zapravo, nosiš pulover koji su za tebe odabrali ljudi u ovoj sobi, iz hrpe stvari“, odrješito objasni Miranda Priestley svojoj pripravnici Andy kako stoje stvari u filmu „Vrag nosi Pradu“.
I da, 2006. kada je snimljen film, stvari su još uvelike tako funkcionirale kada su trendovi, posebice oni modni, u pitanju. Modni stručnjaci okupljali bi se na modnim revijama gdje su dizajneri i brendovi predstavljali svoje kreacije za predstojeće sezone, eksperti bi bilježili lookove koje su smatrali relevantnima za svoja tržišta. Njih se prezentiralo kroz magazine, a mjesecima kasnije pojavili bi se u trgovinama i posljedično na ulicama i u našim ormarima.
No s napretkom tehnologije, ubrzavanjem interneta i pojavom društvenih mreža, taj se scenarij promijenio te na trendove utječe veliki broj faktora, a njih u obzir uzimaju agencije i timovi koji se bave njihovim predviđanjem.

Što je „trend forecasting“
Predviđanje trendova ne uključuje nikakvu kristalnu kuglu niti neke opskurne ceremonije, već se radi o procesu istraživanja društvenih, kulturalnih, etičkih ili okolišnih promjena te formiranja pretpostavki o tome kako će se kupci ponašati i mijenjati u budućnosti, kakve će im biti potrebe na temelju tih istraživanja.
Na taj se alat oslanjaju brojni brendovi kako bi mogli stvarati proizvode koji će biti interesantni klijentima, a razlikuje se dugoročno i kratkoročno predviđanje. Kod dugoročnog, važno je predvidjeti velike promjene poput načina na koji će se u budućnosti (za 2 godine ili više) kupovati, te što će se eventualno mijenjati u demografiji ili stilu života. Kratkoročno predviđanje odnosi se na mikrotrendove koji se mijenjaju iz sezone u sezonu (pa i češće), promatrajući utjecaje pop kulture i aktualnih događanja.
Kako se predviđaju trendovi
Za razliku od ranijih kreatora ukusa i trendova koji su uključivali uzak krug ljudi iz branše, Internet i društvene mreže su to područje utjecaja demokratizirale, pa danas pokretači trendova mogu biti modni influenceri, youtuberi ili tinejdžerke na TikToku.
Kako bi ostali u toku i mogli predvidjeti „the next big thing“, oni koji predviđaju trendove trebaju obratiti pozornost na to što je bio okidač za one prijašnje, radi li se o uvođenju neke nove tehnologije, ili kontrastiranju prošlom trendu (primjerice glam osamdesetih naspram grungea devedesetih).
Oni koji se bave predviđanjem trendova proučavaju kako se mijenjaju želje i navike kupaca, te ekonomski potencijal, promjene u demografiji, otkrića u tehnologiji i znanosti, političke utjecaje, kulturne fenomene i događaje.
Pojedini brendovi imaju vlastite timove, no mnogi se oslanjaju na usluge specijaliziranih agencija, poput poznate WGSN (World’s Global Style Network) koja se bavi predviđanjem trendova već oko 25 godina koji rade svoje prognoze na temelju sakupljanja podataka te ističu da u svojoj bazi imaju preko 5 milijuna fotografija s revija, a njihova tehnologija mjesečno obradi preko 100,000 objava influencera na društvenim mrežama, istražujući životni ciklus pojedinih trendova iz područja mode, ljepote, hrane i interijera, a za obradu tolike količine informacija u budućnosti bi sve veću ulogu mogla imati umjetna inteligencija.
I dok su prije modni dizajneri i urednici magazina donosili odluke o tome što će se nositi u predstojećim sezonama, danas i oni koriste suvremene tehnologije i usluge agencija koje im pomažu ostati ukorak sa sve zahtjevnijim tržištem i potrebama, analizirajući postojeće fotografije. Što stvara svojevrsnu zavrzlamu u kojoj je teško razaznati što je bilo prije: trend ili njegova pojava na revijama? Dizajneri ili prognostičari trendova?
Naslovna fotografija: Pexels / Cottonbro Studio