S pojavom umjetne inteligencije i njezinim ne tako polaganim širenjem u sve sfere ljudskog života i djelovanja, često se, između brojnih filozofskih i etičkih pitanja, postavlja i ono – hoće li (i koje) profesije postati suvišne?
A jedne od onih koje sve češće izražavaju zabrinutost su – modeli. „Tu smo da unesemo raznolikost u modnu industriju i izazovemo status quo kada su u pitanju reprezentacija, održivost i inovacija“, stoji u objavi kompanije LaLaLand.ai koja je udružila snage s brendom Levi’s. Najavili su da će koristiti AI generirane modele uz ljudske modele (da, sada će očito i to biti potrebno istaknuti) kako bi pokazali „veću raznolikost u veličinama, boji kože i dobi“. Jer stvarni modeli koji zadovoljavaju te kategorije više ne postoje?
Virtualne influencerice
Najavljena suradnja nije jedina – Balmain je još 2018. predstavio 3 CGI modela kao dio svog Balmain Army i predstavio ih kao „nove virtualne ikone Margot, Shudu i Zhi koje odražavaju ljepotu, rokerski stil i moć samouvjerenosti“.
Tu je i virtualna influencerica, Lil Miquela, koja na Instagramu ima preko 2,8 milijuna pratitelja. A na svom feedu dijeli trenutke kao što je druženje s Rosalijom, prozivanje ljudi koji kritiziraju njezine dlake ispod pazuha, „upijanje“ vitamina D, nošenje Alexander McQueen torbe… Pa ako vas sve ovo zbunjuje, niste sami, jer se među komentarima redovito nađe i neki koji kaže „ne vjerujem da je ovo robot“.
Novotarije i razvoj tehnologije definitivno pomiču granice i potiču na diskusiju, no u ovom slučaju čini se da je kritika možda glasnija od potencijalnih benefita. Kao što osnivač LaLaLand.ai ističe: „Nije izvedivo za brendove da snimaju po 9 modela za svaki proizvod koji prodaju, jer ne zapošljavaju samo modele, nego i fotografe, frizere i vizažiste za te modele“. Pa s obzirom na to da avatari ne trebaju cijelu glam ekipu, izgleda da se radi o dobrom starom rezanju troškova… A paralelno se smanjuju mogućnosti za kampanje za sve one raznolike modele koji čekaju svoju priliku.
Nemogući ideali
Druga kritika koju se najčešće može čuti jest naravno ona koja se tiče nerealnih ideala ljepote. Obični smrtnici (i posebice smrtnice) već se sad bore s nedostižnim kriterijima koje postavljaju supermodeli, plastična kirurgija cvate, filteri vladaju društvenim mrežama, a kako će se tek nositi s umjetno kreiranim avatarima koji nalikuju na ljude? Već sada pratitelji digitalno kreirane influencerice Miquele primjećuju da ne stari, nešto što ni božanstveni ljudski modeli dugoročno ne mogu izbjeći.
Mnogi ismijavaju često „nespretne“ slike koje generira AI poput modela koji ima preduge i mutne prste, sliku žene koja umjesto da jede hot dog ga nosi na glavi, no to je zasigurno samo faza u evoluciji umjetne inteligencije, pa će i slike koje stvara u budućnosti biti realističnije. Ni Balmainovi virtualni modeli kao ni Miquela nisu zasad modele učinili suvišnima, a koliko god budućnost ne djeluje najoptimističnije, neki ne vide sve tako crno.
„Atraktivne slike trebaju kreativnost i emociju, pa smatramo da će u bliskoj budućnosti, AI modeli biti možda korišteni za jednostavne svrhe i reference, no ne i za marketing ili promociju gdje se treba uspostaviti odnos s kupcem. AI će ubrzati mnoge poslovne procese i pronaći svoje mjesto u našoj industriji, ali kladimo se da će za sada stvarni ljudi voditi i inspirirati!“, izjavio je direktor modeling agencije Storm Management Simon Chambers.