Andrićev Travnik i vjetrovita planina

PUTOPIS ERNE ŽGANJAR: Hajdemo u planine! Na Vlašić pa u Travnik

Erna Žganjar
12.11.2023.

Za planinu Vlašić čula sam kao mala od bake. I puuuno godina kasnije došlo je vrijeme da ju posjetim. Odvojili smo vikend i krenuli put Bosne. Na Vlašiću se nalazi poznati zimski sportski centar Babanovac, mjesto dobre zabave i rekreacije, ali naša zabava je planinarenje.

Vožnja od Zagreba do planinarskog doma Erik Brandis na Vlašiću trajala je nekoliko sati, a tamo su nas dočekali super ljubazni domaćini. Tako to valjda bude u toj srdačnoj zemlji. Sobe u kojima smo bili smješteni bile su nove, dobro uređene i iako smo spavali s još nekoliko ljudi bilo je stvarno ugodno. Nemam uopće puno iskustva s grupnim smještajem, ali ovu nekolicinu koju sam doživjela bila je jako lijepo iskustvo. Jutro je donijelo studen i mir. Odmah smo izašli van kako bismo razgledali svoj novi dom, a dočekao nas je svježi planinski zrak i pogled na zelenilo.

Negdje duboko dolje ispod nas još je spavao Travnik, ali to se trenutno od magle nije dalo naslutiti. Nakon doručka krenuli smo se penjati travnatim prostranstvima. Planina Vlašić meni je prvenstveno sinonim za velike ovčarske pse tornjake koji požrtvovno čuvaju svoja stada. I svaki put kad sam htjela nekog pomaziti, odjednom se od niotkuda začuo uzvik: Ne diraj ga, njega se ne smije dirati. Nisu naučeni na to. Oh, jadni psi – pomislih. Tog danas smo se kretali na nadmorskim visinama od oko 1943 metra koja je i visina najvišeg vrha Vlašića, Paljenika.

Travnata prostranstva, ogromni psi

Na Vlašiću su česte promjene vremenskih prilika, a poznat je i kao vjetrovita planina, što u zimskim okolnostima zna biti vrlo neugodno. I mi smo prošli kroz nekoliko zona: od magle, rose, vjetra, do oblaka i sunca. Prošla je tu na planini i jedna Golf dvojka koja je vukla prikolicu. Svima nam je to izmamilo osmijeh na lice. Sreli smo i dječaka koji je obišao rekordni broj vrhova u Bosni, a njegovi roditelji su se upravo penjali po ferati s fenomenalnim pogledom na dolinu. Hodajući tako tim zelenim prostranstvima u jednom trenutku sam se osjećala kao da ova visoravan nema kraja i da se nalazimo tik ispod prelijepih oblaka koje sam poželjela dodirnuti.

Možda je baš ovo ta sloboda o kojoj se toliko priča na planini, pomislih. Ovdje je sve tako usporeno i prostrano pa mi djeluje kao nova dimenzija slobode. Do čega li je? Beskonačnog prostranstva, spokoja kojim odiše ili nečeg trećeg. Ultimativna istina je da na Vlašiću istovremeno možete osjetiti svu pitomost i okrutnost planine. Trenutno prevladava ovo prvo. Uživala sam tog dana mirno koračajući planinom uz povremena sretna poskakivanja te izležavanja na zelenim tepisima travnjaka.

Andrićev Travnik

Nakon planinarenja i tulumarenja slijede travničke kronike. Opet uspon, ali ovaj put na predivnu tvrđavu s koje puca pogled od 360° na grad i planine. Rodna kuća Ive Andrića je odlično uređena, a i kustos je tip s istančanim stilom. Uz par pasa lutalica, dragih dobrica, sve više ljudi šeta rasne pse. Šarena džamija je zanimljiva, a kafić u njoj genijalan. Što još? Ah, da, tražili smo bjesomučno bankomat – ne radi, radi ali ne daje novce, treći traži ogromnu proviziju pa ne radi i evo ga! Za nas vegane izbor je jadan. Jedemo pizzu, “tipično” travničko jelo, preko puta poznatog stričeka Harija koji je uz svoju lokalnu ponudu uvrstio i raw vegan (da, na engleskom) smoothije i sokove. Bravo, Hari!

Travnik je grad jednog Nobelovca i 77 vezira. Upravo tu, u srcu Bosne, i vi biste mogli navratiti na komad kulture, kavu i pokoju slasticu. Grad Travnik se prvi put spominje 1463. godine. Putopisac Evlija Čelebinja u 18. stoljeću ga opisuje kao „grad s hiljadu vrela“. Veziri, njih 77, su stolovali od 1699. do 1851. godine i u tih 150 godina bitno utjecali na arhitekturu grada. Travnik je specifičan i po tome što je jedini grad u Bosni i Hercegovini koji ima dvije sahat-kule. Te nedjelje se penjemo na srednjovjekovnu tvrđavu Stari grad koja se nalazi u kulturno-povijesnoj zoni Travnika. Do 1999. godine Stari grad je bio u ruševnom stanju, a s restauracijom su pokrenuo turizam. Lijepo je gore. Sve je uredno, svjetski. Stojim na najvišoj točki i divim se pogledu na grad, a planina mi pazi leđa.

Parni voz zvan Ćiro

Grad se jako razvio u zadnjih 15 godina. Oživljen je, posebno spomenuti Stari grad, ulica Varoš i okolna naselja, u kojima prije petnaest godina uopće nije bilo turista. Do tada je jedina aktivna turistička destinacija u Travniku bila Plava voda i Žitarnica s poznatom gastronomskom ponudom. Sada je tu obnovljena Šarena džamija, kao posebna turistička atrakcija. Obavezno otiđite na kavu i kolač jer je doživljaj jedinstven.

Zatim tu su objekti iz razdoblja austrougarske uprave: glavna ulica sa stambeno-poslovnim zgradama, zgrada nekadašnje Isusovačke gimnazije, katolička i pravoslavna crkva. Vrijedan spomenik tehničke baštine s početka prošlog stoljeća je parni voz Ćiro, s raritetnom lokomotivom, koji je kao muzejski eksponat postavljen u dvorište Zavičajnog muzeja.

U Travniku je lijepo i mirno, a nas put prema doma vodi kroz Jajce i fascinantan vodopad te kroz Bihać i smaragdnu rijeku Unu. Još jedan dobro proveden vikend je iza nas.

Fotografije: Erna Žganjer

Pročitaj više

Veliko pospremanje

Ako vas obuzima panika već od pomisli na to da ćete nešto morati baciti, pokušajte zamisliti kako ćete se osjećati kad shvatite da ste riješili problem nepotrebnih stvari.

JE LI AMBER HEARD TREBALA NOSITI NAOČALE

Ideja da na osnovi nečijih facijalnih ekspresija možemo donijeti pravu odluku je li netko kriv ili nevin potpuno je pogrešna, kaže Malcolm Gladwell, autor knjige ‘Kako razgovarati s neznancima: Što moramo znati o ljudima koje ne poznajemo’

Točka preokreta

Ostati ili otići nikada nije laka odluka. No gdje se krije ona točka preokreta kada znamo da je vezi doista došao kraj?

Treba li nam detektor laži?

I ne manje bitno – kako ćemo na taj broj gledati u starosti – tko će morati spaljivati svoje ljubavne polaroide kao Gene Simmons, a tko se javno kajati da nije bio odvažniji poput glumice Jane Fonda

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.