Čedno ili provokativno? Nema sredine

ČIPKA ILI PAMUK: Gdje je nestalo ‘just enough sexy’ donje rublje?

Aleksandra Orlić
07.05.2023.

Viktorijine anđelice su već odavno skinule svoja krila, no u trenutku kada se i Kim Kardashian sa svojom markom donjeg rublja Skim okrenula čednom looku, moramo se zapitati – što se dovraga dogodilo sa seksi donjim rubljem? I smijemo li još koristiti termin ‘seksi’,a da se u isto vrijeme ne nađemo na skliskom terenu seksizma

Kada je početkom novog stoljeća Bridget Jones nespretno i šarmantno zavodila Hugh Granta na velikom platnu, scenaristi su mislili da će biti urnebesno smiješno ubaciti scenu kada se novinarka ne stigne pripremiti za dejt i ostane kod kuće u izdajničkim bapskim gaćama do struka. ‘Koji blam! Može li gore’, mislile smo duboke u sebi, proživljavajući očito neku vrstu katarze. No sigurna sam da je nekima prošlo kroz glavu: ‘Uf, srećom nisam jedina kojoj se to dogodilo!’ Jer ruku na srce, dobre stare bijele duboke gaće nisu bile ništa drugo nego neka vrsta dobro skrivane tajne koju smo gotovo sve čuvale u ormaru.’

Nešto što se ne-u-re-zu-je

Ajde, neka digne ruku ona koja nije imala barem jedan takav komad u ormaru ili barem u najnižoj ladici, rezerviran za one dane u mjesecu kada ne želimo biti seksi, jer sve što želimo je nešto praktično, toplo, udobno i ne manje bitno – nešto što se ne-u-re-zu-je. Za one koji se ne sjećaju, bilo je to veliko doba premalih gaćica, a da biste svima javno pokazali i dokazali da pratite trendove, tange su morale malo ili još bolje – puno više viriti izvan traperica. A tko je godinama prednjačio u Olimpijadi seksepila nego prijateljice Paris Hilton i Kim Kardashian koje su se natjecale koja će pokazati više kože i snimiti više hot videomaterijala.

Novootkrivena čednost kao provokacija

A onda se dogodio obrat. Kim Kardashian se preko noći preobratila, baš kao nekoć davno jedan drugi seks-simbol, kinky Betty Page koja je preko noći haltere i bič zamijenila dugim haljinama zakopčanima do grla i ravnim cipelama. Želite dokaze? Dovoljno je pogledati kampanju kojom Kim Kardashian promovira svoju liniju donjeg rublja i kupaćih kostima Skim. Dojučerašnji seks-simbol pozira ukočena kao voštana figura u modelima boje kože, a ono, ruku na srce, izgleda više kao neki aerodinamični kostim za plivače nego donje rublje. No, ajde, barem se ni Bridget Jones više ne mora sramiti jer ima i dubljih gaća. Ni traga seksepila, ni traga senzualnosti, a kamoli provokacije i hoda po rubu. Osim ako novootkrivena čednost nije dovoljna provokacija.

Koliko Kim i Kanye zapravo duguju talijaskoj umjetnici Vanessi Becroft

Ako bismo tražili davnu inspiraciju za ovu kampanju, moramo priznati da malo podsjeća na Kanyeove zaleđene figure na njegovim spektakularnim modnim revijama, a koje su, svaka čast njegovoj inspiraciji – ništa drugo nego maznuti koncept (ok, suradnja) talijanske umjetnice Vanesse Becrof koja se još prije trideset godina istaknula na suvremenoj art sceni performansima golih žena. Muzeji suvremene umjetnosti diljem svijeta su se otimali za njezinim radovima koji su hrabro propitivali žensko tijelo i otvarali sve one teme o kojima je osamdesetih prva pisala feministkinja Naomi Wolf u knjizi ‘Mit o ljepoti’.

Muški ili ženski pogled na tijelo?

Primjerice, zašto se za ljepotu moramo žrtvovati, kako nam mediji nameću ideale, u kakvoj su vezi suvremeni kanoni ljepote te poremećaji u prehrani te kako je moguće da je ženama nametnut muški pogled na žensko tijelo. Uostalom, sjetite se moćnih golih Amazonki u štiklama Helmuta Newtona koje su inspirirale i kraj filma Roberta Altmana ‘Pret-a-Porter’.

Zašto je s polica tako naglo nestalo seksi rublje?

Ok, ovdje nije pitanje tko je od njih u pravu, hoćemo li forsirati muški ili ženski pogled na tijelo i je li doista Helmut Newton osnaživao žene kako je tvrdio jer oduvijek smo bile za pluralizam pogleda i slobodan izbor. No naprosto nas zanima kako to da je posljednjih nekoliko godina s polica dućana nestalo sve seksi rublje? Jesmo li se doista toliko zasitili minijaturnog neudobnog rublja? Strah nas je osude društva i ne manje bitno opake cenzure kakvu već godinama provode društvene mreže? Pa nije moguće da nam je koronavirus ubio baš i zadnju stanicu za seksepil, igru, pretjerivanje i zabavu.

Ok, nije baš sve nestalo, ali strogo se polariziralo tako da se svijet podijelio – u sektor izrazito čednog donjeg rublje i onog inspiriranog XXX filmovima (dakle, rublje za posebne prilike). S tim da se sada seksi rublje skriva u najdubljim ladicama. No gdje je u toj borbi modnih svjetonazora i pogleda na tijelo nestala srednja klasa? Čitaj – just enough sexy rublje, primjerice elegantni bodiji s košaricama koji se više ne mogu naći ni u jednom pristojnom dućanu. Ili imate bodije koji izgledaju kao potkošulje ili XXL podstavljene košarice za stariju populaciju ili, što bi rekli Nijemci, übersexualisiert donje rublje koje se sastoji od nekoliko trakica, nešto prozirnog materijala i čipke.

Pale anđelice i glavno pitanje – a što zapravo žene žele?

Uostalom, i brend Victoria’s Secret, koji je uvijek bio u timu Helmuta Newtona, godinama je u svojem asortimanu imao i showtime rublje, kao i ono koje bi prošlo i na testu kod vaše bake te neizostavne bestseler komade koji su izvrsno oblikovali tijelo, ali u isto su vrijeme bili i ludi i zabavni.

Iako smo duboko svjesni da su gigantska anđeoska krila s perjem i šljokicama doista bila too much te da je došlo vrijeme da pitamo što žene zapravo žele, kao i da je firma nakon niza optužbi za diskriminaciju i toksične odnose morala revidirati brend, unijeti važne promjene, ponajviše one koje se tiču inkluzivnosti, pogledamo li njihovu najnoviju kampanju moramo se zapitati – zar je moguće da cijelo vrijeme želimo nositi samo toplo, meko i udobno rublje? I možemo li, pliz, dobiti barem malo S od tog nekadašnjeg seksepila nazad? Srećom, pronašli smo neke modele koji bi možda mogli pomiriti u jednom – i nekadašnju raspojasanu Kim Kardashian i njezinu preobraćenu čednu sestru blizanku. Peace, sisters!

Naslovna fotografija: Shutterstock; kolaž: Tamara Švelić Sabljić

Pročitaj više

XXL stil

Preveliki kaputi i blejzeri, 2 broja veće traperice i XXL košulje već neko vrijeme vladaju društvenim mrežama fashionistica

MOĆ JE U BOJAMA

Ružičasta za samopouzdanje, plava da se skulirate, narančasta da si podignete energiju… Nije tajna da terapija bojama doživljava pravi boom jer u bojama je skrivena itekakva moć!

Šljokice, čipka i biseri

Volimo vidjeti modne eksperimente, a ovi celebovi pokazuju da muški stil može imati brojna lica

moda i tehnologija

Hoće li umjetno kreirani modeli zamijeniti stvarne žene i ideale ljepote s kojima se već teško nosimo?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.