Ako postoji i jedno zanimanje koje je neprestano na vjetrometini tuđeg mišljenja i sve samo ne stabilno to su onda ona umjetnička. Znao je to jako dobro tvorac dokumentarca o Humphreyju Bogartu koji je tvrdio da ga je miks poslovne neizvjesnosti, preveliko prepuštanje suludim emocijama koje je morao prikazati na filmskom platu te naposljetku – obilato korištenje opijata stajao zdravlja. Pa ipak, kao da umjetnicima i samima nije dovoljno teško pa treba svaki njihov uradak, bio to film, pjesma ili stih do temelja analizirati. A da stvar bude uzbudljivija u kritiku ubaciti malo privatnih drama te sve obilato garnirati seciranjem odjeće. No to je cijena slave, rekli bi oni manje osjetljivi. Jer što je drugo umjetnički nastup nego neka vrsta silaska u arenu.
Zna to najbolje pjevačica Taylor Swift koja se u 34 godine života naslušala i kritika i uvreda. Uostalom, a što je bila inspiracija za njenu čuvenu pjesmu „Reputation“. No budući da joj trenutno glazbena karijera ide tako silovitom putanjom, turneja “The Eras Tour” ruši sve rekorde, dok je njezina ukupna imovina prošle godine premašila milijardu dolara (to je inače jedna jedinica s devet (!) nula), normalno je da su nadrapali njezini stylinzi. Problem nije toliko u tome što pjevačica nosi obične, svima nama dostupne brendove nego zašto što jednostavno nema ukusa, kažu dežurni modni kritičari.
Loš stil kao strategija
Uostalom, zašto čovjek naprosto ne bi imao jako dobar sluh i nešto slabije vidio. U prijevodu – obukao prvo na što naiđe jer se možda želi koncentrirati na neke druge stvari, rekao bi možda u njenu obranu, da je živ Steve Jobs, a koji isto nije briljirao u dizajnerskim komadima. To bi čak bilo ljudski – žena naprosto ne može pogoditi dobar akord s odjećom. Ili možda prilagođava svoj stil trenutnom raspoloženju i inspiraciji albuma – sad je country stil, sad Lolita, pa onda skok na retro furku sedamdesetih pa stišavanje u crno-bijelim fotografijama i neoromantičnom looku.
No dežurni kritičari nisu mogli ostati na tom stupnju te su razvili teoriju da se Taylor Swift – onako malo bez veze oblači i to po sistemu da joj je stil dostupan, predvidljiv te da ne predstavlja ‘prijetnju‘, jer je to njena marketinška strategija. Drugim riječima da vrlo proračunato odašilje poruku da je pjevačica najbolja frendica ama baš svima.
Mase nemaju ukusa
Želite dokaze? Osobne ispovijedi, narukvice prijateljstva, skrivene poruke u videima, pozivanje najvećih obožavatelja doma, učenje njihovih imena… Stoga i nije čudno da ciljano bira loš stil kao strategiju jer naprosto želi privući široku masu, tvrde teoretičari zavjere. A svi znamo da široke mase često nemaju ukusa. No s druge strane, postavlja se i pitanje – biste li vjerovali Taylor Swift koja pjeva o svojim unutarnjim borbama, strahovima i problemima kada ne bi izgledala kao jedna od nas?
Pravo na ‘loš stil’
A sada dolazimo do glavnog paradoksa. Iako je cijeli vibe suvremenog odijevanja mladih upravo nepretencioznost, svjesno odabiranje komada koji izgledaju obično, zastarjelo, anakrono, nezgrapno i manje ili više ružno, kako to da je Taylor Swift zabranjen pristup tom stilu nego je odmah izbačena iz kluba i to ovoga puta s novom reputacijom – onom vrlo proračunate osobe koja će sve napraviti za promociju. Uostalom, i sama pjevačica je u jednom intervjuu istaknula seksistički ton tih tvrdnji: “Kad muškarac nešto radi, to je strateški. Kad žena radi isto, to je proračunato.” Hm, kako stvari trenutno stoje trenutno – nema druge nego da Taylor Swift na sljedećem albumu uglazbi i čuveni citat Humphreya Bogarta – “All you owe the public is a good performance.“
Naslovni vizual: Taylor Swift Instagram