Intervju s umjetnikom

KAD STVARNOST POSTANE NADREALNA: Kristian Kožul o čudovištima, mitovima i i tankoj liniji između povijesti i fikcije

Kristina Stakor
05.10.2025.

Koja je uloga umjetnika u današnjem društvu, a koja humora? Kako premostiti podjele, tko zaslužuje javne spomenike i na čemu trenutno radi – Kristianu Kožulu postavili smo (ponovno) ne baš laka pitanja…

U ranijem intervjuu povodom 20. godišnjice stvaralaštva i izložbe „Rekolekcije“, Kristian Kožul otkrio nam je da ju ne promatra kao retrospektivu koja ima prizvuk konačnog, već kao svojevrsnu korektivnu točku, priliku da mirno razmisli o smjeru u kojem želi dalje stvarati. Na nedavnoj izložbi “Čudovišta, izrodi i izdajnici (1573.)” u galeriji Trotoar činilo se da je pronašao taj novi smjer koji se naslanja na njegovo dosadašnje stvaralaštvo, kao i na lokalnu tradiciju i pučku umjetnost. Referirajući se na povijesne događaje, u njima traži univerzalno, a na toj povijesnoj kulisi gradi priču o društvenim podjelama koja je i danas (i više nego) aktualna.

„Povijest postaje igralište na kojem su priče i herojska djela spremna na izvrtanje pravila. Ova prostorija je varljiva – naizgled raskošna, a zapravo sklepana od kojekakvih drangulija i krhotina stakla. Prijevara gmiže, zamagljujući granicu između vrline i poroka. Tragedija mutira u pučku šalu, a užas u svetogrdnu ekstravaganciju – satirično iskopavanje kolektivnog identiteta utemeljenog na porazu i pokoravanju“, pišu kustosice Luja Šimunović i Klara Petrović (KUĆĆA).

Foto: Damir Žižić

Premda je izložba u Galeriji Trotoar završena, a predstavljeni radovi svoj život nastavljaju drugdje, teme koje je otvorila ostaju aktualne: polarizacije u društvu prisutne su u svim njegovim sferama, vrline i poroci često se brkaju, a sve to dodatno je osnaženo kroničnim bivanjem online i promatranjem svijeta kroz zrcalni sjaj ekrana u kojem se miješaju stvarnost i fikcija.

Jesmo li spremni učiti iz povijesti, može li nas humor spasiti i koja je danas uloga umjetnosti – pročitajte u nastavku!

Čini se da se polarizacija o kojoj progovara tvoja nedavna izložba u Trotoaru događa na globalnoj razini u realnom vremenu. Ovaj rad s temom seljačke bune iz 16. stoljeća je vrlo specifičan za lokalni kontekst, akteri i priča vrlo dobro poznati unutar domaćih granica – bi li ga bilo moguće izložiti i u drugim sredinama? Ili bi mogao poslužiti kao svojevrsni predložak za neke druge (geografske i povijesne) kontekste?

Seljačka buna samo je naslov ove izložbe… Sugestija trenutka u kojem vidim previše neželjenih paralela s mojom svakodnevicom, element koja olakšava čitanje izložbe kroz poznati narativ… Tema je ekstremno socijalno raslojavanje, kulturna polarizacija koja rađa netrpeljivost i generira neobuzdanu mržnju, nepravda i subjektivnost pravde, i nama inherentna sposobnost za čudovišnu okrutnost. Mislim da su svi ti elementi općeljudski i potpuno oslobođeni geografske odrednice. 

Jedna od sljedećih izložbi koja će okupiti radove iz ovog opusa je u Galeriji Božidar Jakac u Kostanjevici na Krki u prostorima bivšeg samostana. Takav ambijent će nužno usmjeriti čitanje izložbe u uski povijesni kontekst i izazovno će biti pri postavu izložbe osigurati dovoljno narativnih “prepreka” koji će gledatelju omogućiti “izlet” u prepoznavanje suvremenosti, koja sve češće poprima potpune aspekte magičnog, nadrealnog i suludog.

Foto: Damir Žižić

U svojim si se radovima već referirao na pučko umjetničko stvaralaštvo i obrt, pa i u ovom posljednjem ciklusu, a u razgovoru s kustosicama dao si natuknuti da tvoj sljedeći projekt uključuje naivnu umjetnost – kako suvremeni akademski umjetnik gleda na naivnu umjetnost? Možeš li reći nešto više o tome, o kakvom projektu se radi?

Mislim da je prizivanje određenog naivnog, pučkog izričaja odgovaralo narativu izložbe. Na simboličkom nivou, omogućava podcrtati naivno tumačenje stvarnosti i još više naglasiti nadrealni element radova. Rudimentarna estetika prepuna doslovnosti formira magični konstrukt unutar kojeg iracionalna tumačenja stvarnosti postaju prihvaćeni folklor. Pri tome također mislim i na suvremeni “folklor”, nekontroliranu poplavu neistina, “alternativnih činjenica”, koje se integriraju u naše kolektivno razumijevanje svijeta, bez obzira na svoju neutemeljenost – samom silom osobnog vjerovanja i želje za stvaranjem pojednostavljene stvarnosti. Pojedini radovi su jednostavno eksplozije neumjerenosti i pretjerivanja, doslovnosti koja anulira profinjenost visokog akademizma.

Volio bih da sljedeća izložba u Muzeju suvremene umjetnosti uspije kao narativni krajobraz, koji objedinjuje potpuno fantastične skulpturalne objekte s tradicijom prikazivanja folklorno nadrealnog i običajnog u našem naivnom slikarstvu. Dakle, tvoriti objedinjujuću sintaksu koja isprepliće ideje fantastičnog i tradicijski nadrealnog, koja se između ostalog referira na našu perifernu poziciju u odnosu na centre zapadno europske umjetnosti i mehanizme formiranja provincijalnih vjerovanja, poput pojednostavljivanja složenih problema vjerovanjem u natprirodno ili sklonosti vjerovanja u zavjere.

Možda oboje kao posljedica intenzivnog osjećaja nemoći inherentnog provincijama lišenih istinskog samoupravljanja kroz povijest. Čini mi se oslobađajuće prepustiti se zaljubljenosti u taj naš uteg provincijalnosti i lišiti rad našeg (mog?) lokalnog bremena prividne političke i kulturne impotencije. Osigurati bijeg u nadrealni magični svijet u kojem obitavaju istinska čudovišta.

Kristian kožul galerija trotoar
Foto: Damir Žižić

Kič, groteska i humor uvijek su prisutni u tvojim radovima – u čemu je moć tih izražajnih sredstava?

Vjerujem da nam humor (kič i groteska su u mom radu tek gradivni elementi humora) daje  mogućnost da sagledamo vlastite stavove  i uvjerenja u “sigurnom” okruženju, dakle stvara svojevrsnu neopasnu mentalnu nesigurnost. Ako na trenutak dopustimo mogućnost da sva naša vjerovanja i stavovi, svjetonazorski elementi, nisu apsolutno neupitni, ili bolje reći točni u svojoj cjelovitosti, stvaramo prostor u kojem je propitivanje moguće. A kroz relativizaciju vlastitih stavova, otvaramo prostor za dijalog.

Humor nije nužno sredstvo površne zabave, već mehanizam oslobađanja prostora za refleksiju. Mehanizam razotkrivanja krhkosti monumentalnih paradigmi koje smo usvojili kao neupitne, a koje eliminiraju mogućnost blagonaklonosti drugačijem…

I jedno možda malo osobnije pitanje – kako zadržati smisao za humor u vremenima kada sa svih strana stižu katastrofične vijesti?

HA! Ako damo mandat fašničkom kolegiju da upravlja našim sudbinama, možemo se jedino smijati sebi i vlastitoj gluposti koja nas je navela na takvu senzacionalno katastrofalnu ideju. Možda kroz smijeh i suze, odlučimo u budućnosti prihvatiti suodgovornost koju snosimo za masu odluka koje su doprinijele trenutnoj masprodukciji društvenih tragedija.

Koja je danas uloga i pozicija umjetnosti u svijetu u kojem se toleriraju različite netolerancije pod krinkom slobodnog govora, a istovremeno pokušavaju cenzurirati radovi neistomišljenika? Je li danas opasno biti umjetnik?

Uh… Umjetnost je izgubila ogromni dio publike, a količina publike je element koji ju čini društveno relevantnom. U tom aspektu pozicija umjetnika je marginalizirana. Naravno da to nije jedina uloga umjetnosti, ali u ovom kontekstu je ključna. Ukoliko lišimo umjetnika publike, dali smo mu apsolutnu slobodu govora, ali ga i sveli na impotentnu socijalnu anomaliju. Mislim da je danas opasno biti razuman, bez obzira na odabranu profesiju.

Foto: Damir Žižić

U ovim nesigurnim vremenima društvenih podjela i izdavanja ideala u korist kapitala, da imaš potpunu slobodu, komu ili čemu bi podigao spomenik?

U mom trenutnom raspoloženju odgovorio bih Petrica Kerempuh, ali obje inačice s kojima živimo utjeruju strah u kosti, ili bi barem strahopoštovanje, vjerujem – svakom kiparu. Radaušev Petrica iznad Dolca na placu na kojem se prodaje cvijeće? Teško da se moglo naći bolje mjesto. Ili Augustinčićev kao dio spomenika seljačkoj buni… U svakom slučaju prekrasni kipovi imaginarnom liku, prepredenjaku, šaljivcu i istinozborcu. Možda upravo stoga što je nemoguće pronaći stvarnu osobu koja bi na bolji način ocrtala naš mentalitet, nas same. Odnosno onaj gotovo prgavi aspekt, nesalomljivi aspekt ljudskosti, koji je u stanju kroz iskrivljenu sliku stvarnosti, u tragičnosti svoje suvremenosti iznjedriti komedijaški trijumf istine. Ma koliko fatalistički…

Pročitaj više

7 ključnih pitanja

Ako tražite super poklon za predstojeće blagdane, knjiga ‘Misli kao umjetnik’ britanskog urednika kulture na BBC-ju Willa Gompertza ne samo što će čitatelju otvoriti neka tajna vrata uma nego će mu i doslovce ponuditi super rješenja kako živjeti sretnije, kreativnije i produktivnije. Pročitali smo ovu sjajnu knjigu i izvukli odgovore na 7 pitanja koja će zanimati svakoga tko želi razmišljati kao umjetnik

SRODNE DUŠE

Kažu da se dobar pripovjedač prepoznaje po tome koliko kvalitetno vozi čitatelja u neki drugi svijet. No što kada se čitatelju učini da dva autora – Haruki Murakami i Kim Young-ha imaju jako sličan stil vožnje?

Osjećam se kao tehnologija

Za britanskog umjetnika Neila Harbissona svijet je bio dosadna i monokromatska paleta sivih tonova, no onda je odlučio uzeti tehnologiju u svoje ruke kako bi nadmašio svoj hendikep u percepciji boja i doslovno ‘postao boja’. Upoznajte prvog svjetskog kiborga-umjetnika.

Knjige koje su mu promijenile život

Koliko je David Bowie fascinantan umjetnik ne moramo ponavljati. No nakon što smo pogledali sjajan dokumentarac “Moonage Daydream”, koji nas vodi na putovanje kroz svijet Davidove mašte, glazbe, poezije, slikarstva te promišljanja o ljubavi, životu i svemiru, priznajemo da ne možemo prestati razmišljati o Davidu Bowieju. Stoga smo i više nego sretni što smo naletjeli na književnu top listu našeg najdražeg umjetnika. A ovo je 100 najvažnijih knjiga koje su Bowieja oblikovale kao umjetnika i čovjeka

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.