Je li Samantha Jones, PR-ica koja je drmala njujorškom poslovnom scenom u istom ritmu i obimu kao i onom ljubavnom, bila u pravu kada je iza njujorških nebodera namirisala prve znakove ekonomske krize pa digla sidro i zbrisala u Europu, pitanje je koje se nameće nakon prvih sedam epizoda druge sezone serije „I tek tako“. Jer ako zanemarimo modne kombinacije, duhovite dijaloge koje pogađaju duh vremena, sve kvote koje je serija morala ispuniti, puno kompliciranih odnosa i ono malo pokušaja uzbudljivog seksa (naravno, uz svesrdnu pomoć gadgeta i medicinskih rekvizita) – serija nam je servirala i izvrstan uvid u poslovnu scenu najuzbudljivijeg grada na svijetu koji nikada ne spava. A i zašto bi kada je vrijeme novac, tržište je u banani, a svi su opsjednuti brojevima.
Kada vam ubiju karijeru
Želite dokaze? Print je mrtav, knjige se već odavno ne čitaju nego eventualno slušaju, a intervjui putem Zooma se obave u pet minuta, a o vašoj karijeri na TV-u odlučuju fokus grupe, čitaj slučajni turisti s Times Squarea. A kako stvari stoje – u ozbiljnoj krizi je i podcast. „Što me tako gledaš kao diva“, pita šefica Carrie netom prije nego će ugasiti podcast ‘Seks i grad’. „Misliš da i dalje živimo u zlatnoj eri podcasta – 2021.?“ I dok se Carrie nije niti uspjela konzultiralti s jastukom kako će napisati native oglas za vaginalne proizvode njeno radno mjesto više ne postoji.

„Pa zar nisi rekao da bismo podcast mogli nekome prodati“, pita Carrie nadobudno na odlasku iz firme svog producenta s kojim se i seksa. „Sada kada su ga ugasili više ne“, kratko će on prije nego što se i sam pretvori u maglovitu prošlost.
A da stvar bude gora, par epizoda kasnije, usmrtili su i karijeru glavne urednice Voguea – Enid Frick. Srećom da prave urednice nikada ne odustaju od svoje misije pa se tako i sedamdesetogodišnjakinja uhvatila biltena ‘Pitaj Enid’ te minijaturnih dobrotvornih evenata na kojima skuplja lovu kao nekoć na Met Gali. A za reklamiranje knjiga na njenom turbo popularnom biltenu nema, nit će biti mjesta, jer koga još zanimaju te retro stvari.
Vivante, novi magazin za umirovljenice
„Draga, nisam te zvala da ponovo pišeš 1000 znakova o torbicama, nego da doniraš 100.000 dolara za moj novi projekt – magazin za umirovljenice Vivante“, kaže bivša urednica Voguea koja je na ekskluzivnom predstavljanju uspjela sakupiti najutjecajnije i najmoćnije žene New Yorka, na čelu s feministkinjom i spisateljicom Glorijom Steinem koja u govoru spominje pozne godine kao novo područje ženske borbe.

Priznajem, šala s biltenom je briljantna, samo kada ne bi imala tako puno veze sa stvarnošću i jako mirisala na prošlost. Tim više što se već u sljedećoj epizodi Carrie za Noć vještica kostimira upravo u Helen Gurley Brown iz sedamdesetih, još jednu kultnu figuru koja je baš poput Anne Wintour, Yoko Ono, Jackie, Batmana i likova iz suvremenih serija uspjela ući u pop kulturu. Dokaz da ste u nečemu uspjeli, kažu Amerikanci je taj da od vašeg imena naprave pridjev ili da postanete maska koju kuže na bilo kojem svjetskom maskenbalu.
‘Vrag piše biltene’
Naime, Helen Gurley Brown, žena koja je 1965. redizajnirala Cosmopolitan, obiteljski magazin iz 1886. godine pretvorivši ga u Bibliju za suvremene žene te koja je među prvima popularizirala stil života kakav je godinama vodila Carrie („Ne moraš imati muža i dijete da bi bila sretna. Budi financijski neovisna, a uz to se i super zabavi“) ubola je prije šezdeset godina zlatnu žilu upravo odgovarajući čitateljima na intimna pitanja, a posebice ona vezana uz ljubav i seks. Stoga posebice upada u oči činjenica da danas mnoge bivše urednice svjetski poznatih brendova vode izvrsne blogove koji često igraju na staru kartu jer u nazivima sadrže varijacije naziva – Ask me Anything.
Urednici ima tko da piše
Direktni odnos s čitateljima s puno progresivnih ideja (ta sjećate se prvog broja Cosmopolitana iz 1965. koji je na coveru imao anti-baby pilule), upakiran u jednostavan, direktan, intiman, duhovit i šarmantan govor godinama su činili razliku. Trideset godina printani magazini na čelu s Vogueom i Cosmom su neustrašivo kročili svijetom, zabavljali, inspirirali te ohrabrivali djevojke i žene diljem svijeta, a onda se dogodio Google. I to iste godine kada se pojavila prva sezona „Seksa i grada“.
Upoznajte novog Boga – podjednako moćan, nedostupan, netransparentan i nevidljiv
Ok, nisu se stvari preko noći promijenile, no printani magazini su prestali biti jedini dominantni prozori u svijet, a malo po malo – zakon jedinica i nula, čitaj digitalni svijet je otkidao sve veći dio tržišta, mijenjao nam perspektivu, brisao stare postulate, a na čelo stavljao novog Boga. Bio je podjednako moćan, nevidljiv i nemilosrdan, a zvao se algoritam.

Veličina je bitna: kako u seksu, tako i na poslu
Odjednom, novog vlasnika koji je svako malo mijenjao svoja nevidljiva i netransparentna pravila nisu previše zanimala pitanja o smislu života, nijansama, skrivenim porukama, jer što god radili, odjednom je postalo bitno samo jedno. Koliko imate followera, kakav vam je reach, kakve su vam brojke, koliko ste veliki, koji postotak gledatelja gleda vašu emisiju, koliko dugo mogu držati pažnju, koliko ste prodali oglasa, koliko ste skupili uzvanika na partyju, koliko je donirano love, koliko je prodano primjeraka magazina, vaše knjige, aplikacija, downloada ili ako ništa drugo – je li se barem vaš brend nakratko pojavio u nečijim zjenicama pa da to možemo nazvati – impresija. Ukratko, kako su lijepo poentirali u seriji – koliko vam je velik.
Samo jedan cilj – kako prodati sapun
Uostalom, onaj tko nije osjetio grč u želucu kada Che sa suzama u očima sluša iza stakla komentare slučajno odabranih turista s Times Squarea o svojoj ulozi i seriji u koju je ugradila pola mozga i duše, znajući da joj je par nerelavantnih hejterskih rečenica možda zauvijek uništilo karijeru te da možda više nikada neće skupiti dovoljno para da zamijeni strgani kauč, nikada se nije suočio s brutalnim zakonima kapitalizma, brojevima i KPI-jevima. „Ma što se stresiraš. Laž je da televizija traži kreativne formate. Nju i dalje zanima samo jedno – kako prodati sapun“. tješi ju Miranda.

Karijera nula bodova, a ljubav i seks?
Ok, možda u ovim kriznim vremenima nećemo imati karijeru kao što nam je obećavala neustrašiva Helen, no možemo li se onda barem sjajno zabavljati? Hm, možda bismo i mogle, samo gdje pronaći normalnog frajera ili curu, kada ti više nitko ne ulijeće u baru jer se sve prebacilo na male ekrane, pitaju se glavne junakinje u gotovo svim epizodama, baš kao što se pitala i spisateljica Candace Bushnell prije pet godina kada je napisala i svojevrsni nastavak knjige po kojoj je snimljena serija – „Ima li još seksa u gradu?“
Tko još može platiti dizajnerske cipele i anti-age kreme?
U njenoj posljednjoj knjizi koja je objavljena 2018. i koja je prva najavila – lukrativno tržište 50+, glavna junakinja je nakon mamine smrti i jedne propale ljubavne priče odlučila napustiti New York koji joj je postao preskup (čak si više ne može priuštiti niti dizajnerske cipele i anti-age krema) pa sada u Hamptonsima muku muči s premalim ‘bazenom’ novih frajera – ili su prestari milijarderi ili mladi luzeri.

Seks ili followeri?
Stoga je tema koju je od nje prije sedam godina naručio magazin Cosmopolitan stigla kao naručena. Uostalom, tko će bolje testirati Tinder na svojoj koži od kraljice dejtanja pa makar već duboko zašla u pedesete. Nakon niza loših uleta („Jesi li to zaista ti – poznata spisateljica? Prelijepa si za Tinder’!“) te neuspješnih pokušaja odlazaka na pravi dejt, Candace zaključuje da je ova aplikacija strašna za žene, jer zapravo pogoduje frajerima.
Pa ipak, i dugo nakon što je članak otisnut u printanom izdanju magazina i uza svu emancipaciju i svijest da i žene ponekad (ili možda stalno) žele samo neobavezan seks, Candace je i dalje zanimalo zašto je toliko puno mladih žena na Tinderu i tko nam je ubio ulete, flert i zavođenje uživo. Sve dok jedne večeri u fancy restoranu nije srela prelijepu mladu ženu u visokim čizmama koja je izašla na zrak da zapali jednu i provjeri Tinder. „Draga, mogu te nešto pitati, nisi li prelijepa za Tinder“, ulijeće nepoznatoj ženi Candace na način iskusnih online zavodnika. „Pa kako ne znaš zašto sam na toj aplikaciji“, uzvraća Carrie 3.0. „Na Tinderu si samo zato da bi dobio više followera na Instagramu.“ Hvala, mi nemamo više pitanja, a vi?