'DJEVOJKA BUDUĆNOSTI'

KIKI KOGELNIK: Feminističko lice pop arta koji slavi žene, robote i rakete

Kristina Stakor
12.03.2023.

Kiki Kogelnik: The Time is Now retrospektiva je austrijske umjetnice koja je svojim radovima progovarala o poziciji žena u društvu, ali i putovanjima u svemir

„Ona je nesumnjivo djevojka budućnosti“, napisao je časopis za modnu industriju WWD o umjetnici Kiki Kogelnik još davne 1966. A njezini radovi zanimljivi su i danas, te se mogu razgledati u bečkom Kunstforumu na velikoj retrospektivi „Kiki Kogelnik: The Time is Now“, koja pokazuje različite faze njena stvaralaštva kroz otprilike 180 radova.


Kiki Kogelnik (1935–1997) austrijska je umjetnica koja je nakon studija, početkom 1960-ih iz depresivne poslijeratne Europe stigla u New York. Tamo se susrela s brojnim utjecajnim umjetnicima poput Andyja Warhola, Roya Lichtensteina i Claesa Oldenburga, ali i Niki de Saint Phalle i Carolee Schneemann. Premda ju mnogi svrstavaju među Pop Art umjetnike, Kogelnik nadilazi tu kategorizaciju, no teme konzumerističkog društva su je fascinirale i bile predmetom njezina stvaralaštva.

Kiki Kogelnik
Self-Portrait, 1964
Öl und Acryl auf Leinwand
Sammlung Mono Schwarz Kogelnik
© Kiki Kogelnik Foundation. All rights reserved

U ranijoj je fazi istraživala danas vrlo aktualne teme konzumerizma i (ne)održivosti, izrezujući raznobojne siluete od vinila, stvarajući novu verziju skulpture. Počeci putovanja u svemir, suživot čovjeka i tehnologije te hladni rat još su neke od tema koje su preokupirali umjetnicu. „Ne zanima me priroda. Oduvijek su me više zanimali strojevi. Mislim da živimo u svijetu koji je sve više otuđen, no to nije nužno loše“, izjavila je umjetnica u članku za The Washington Post, prikazanom na izložbi.

Kiki Kogelnik
Superserpent, 1974
Öl und Acryl auf Leinwand
Museum Ortner, Wien
© Kiki Kogelnik Foundation. All rights reserved

No možda su neki od najzanimljivijih oni feministički koji nastaju od sedamdesetih, u kojima preispituje uloge koje patrijarhalno društvo dodjeljuje ženama. Za te radove inspirira se slikama u modnim magazinima, vadi iz ih konteksta i stavlja u nove uloge. U njima, žene u stylish kupaćim kostimima, šeširima kakve je voljela sama umjetnica i umjetnom krznu izgledaju podjednako moćno koliko i apsurdno, beživotno, gotovo nehumano, usprkos jarkim bojama.

Iako se čini da živimo u svijetu u kojem se stvari mijenjaju brzim tempom, radovi Kiki Kogelnik nisu zastarjeli. Ispreplitanje humanosti i tehnologije, konzumerizam, teme rata i kolonizacije svemira te vječna tema konfliktnih uloga koje se očekuje da žena preuzme u društvu, kao i žensko tijelo kao bojno polje borbe za moć i dalje su u fokusu, a o njima je Kogelnik kroz svoju umjetnost progovarala s dozom humora i veselih boja, usprkos crnilu. Pa ako tražite neki izgovor za (ponovni) posjet Beču, to bi mogla biti upravo ova retrospektiva.

Kiki Kogelnik: Now Is the Time može se razgledati u bečkom Bank Austria Kunstforum do 24. lipnja 2023.

Naslovna fotografija:

Kiki Kogelnik working on one of her Bomb sculptures in her studio in New York, 1965
glasierte Keramik
Photographer: John Pratt
© Kiki Kogelnik Foundation. All rights reserved

Pročitaj više

intervju

Ne trebamo biti arhitekti kako bismo znali da su građevine mnogo više od skupa kamena, cigle ili betona – one su utočišta, škole, uspomene i simboli društva u kojima nastaju. Upravo to osvještava dokumentarna serija „Betonski spavači“ koja je zahvaljujući svom doprinosu arhitekturi nominirana za godišnju nagradu „Viktor Kovačić“ što je odličan povod za intervju s njezinim kreatorima

1000 zašto

U čemu je tajna fetišizma, zašto težimo slavi, koji je smisao života i konačno odgovor na pitanje koje je mučilo i Barbie – zašto uporno padamo na dečke s dugim kosama koji lupetaju po gitari. Sve odgovore možete pronaći u svojevrsnoj enciklopediji suvremenog života – knjizi ‘Intimna povijest čovječanstva’ Theodorea Zeldina, oxfordskog profesora povijesti, a koja je nastala nakon dugih razgovora s konobaricama, služavkama, intelektualkama, inženjerkama, liječnicama, poreznim inspektoricama, policajkama, i mnogim drugima, mahom ženama.

U splitskoj Galeriji umjetnina od 8. lipnja do 28. srpnja renomirana suvremena umjetnica Dubravka Lošić predstavit će dio opusa koji je u širokom rasponu kombinacija tehnika izvedbe, od štafelajnih slika do objekata, izvela u razdoblju od 1986. do 2023. godine.

U utorak, 4. lipnja u zagrebačkom Centru KNAP predstavljen je književni multimedijalni projekt Slavic Soundwalking, kao i lansiranje istoimene aplikacije, a slavlje je uveličao i Pričigin u gostima, čuveni splitski festival koji već 17 godina slavi moć pripovijedanja uživo, te koncert grupe Cry Babies.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.