‘Kada sam čula kako Elvis Presley pjeva moju pjesmu ‘I Will Always Love You’, sva sam se naježila. Istina, očajnički sam željela da Kralj otpjeva moju pjesmu, ali nisam mogla pristati na uvjete koje mi je predložio njegov menadžer Tom Parker – da pola autorskih prava prepišem Elvisovoj kompaniji.’ Tim je riječima Dolly Parton opisala situaciju u kojoj se našla 1974. godine kada je napisala hit koji će kasnije proslaviti jedna druga diva – Whitney Houston.
‘Iako sam zbog toga plakala cijelu noć, jer sam se osjećala kao da mi je netko slomio srce i bilo mi je jako teško donijeti konačnu odluku, do danas zbog nje nisam zažalila. Vjerovala sam u svoj talent, iako sam ispred sebe imala najvećeg i najpopularnijeg glazbenika svih vremena. Uostalom, to je moja pjesma i to su moja autorska prava’, izjavila je Parton.
Pionirka otkantavanja nepovoljnih ugovora
U sličnoj situaciji su se našle i broje druge žene koje su smogle hrabrosti reći ‘ne’! Jedna od pionirki otkantavanja nepovoljnih ugovora i vjere u sebe bila je i neustrašiva Jo, jedna od junakinja knjige ‘Male žene’. Na početku romana Jo se nalazi u nepovoljnom položaju i kao početnica pristaje pod pseudonimom pisati za dnevne novine pričice kakve od nje traži urednik – prepune skandala i nerealnih zapleta, da bi pri kraju romana, zgotovivši svoj prvi roman o dogodovštinama svoje obitelji, glatko odbila nepovoljne uvjete i zadržala autorska prava.
Jo, Colette, Taylor…
Pedesetak godina kasnije, u dalekom Parizu, jedna druga žena – Sidonie-Gabrielle Colette piše pod pseudonimom (i to muškim) svoje hit romane koje guta cijela država. Da stvar bude gora, okrutni muž je zaključava u ljetnikovac i naređuje da piše svaki dan minimalno četiri sata. Sve dok se jednoga dana Colette ne pobuni i ne predloži da budu oboje potpisani na knjizi. Tko zna, možda bi svijet i dalje slavio bahatog Willyja da ga Colette nije ostavila u trenu kada je doznala da je muž bez njezina znanja zauvijek prodao autorska prava na sve četiri knjige o Claudine. Srećom, i Willyjev asistent se oglušio na šefovu naredbu da zauvijek spali njezine bilježnice te je Colette naposljetku sudu dokazala svoja autorska prava.
Reminder!
Sljedeći put kada trebate donijeti važnu poslovnu odluku koja se tiče autorskih prava, predlažemo da slušate na repeat upravo ovu verziju pjesme iz 1974. Ili još bolje – da konzultirate Taylor Swift koja se teškom mukom izborila za svoja autorska prava tako što je nakon raskida s izdavačkom kućom koja ju je izrabljivala sve svoje pjesme snimila nanovo. I to na opće oduševljenje svojih fanova i radijskih postaja koje do danas puštaju samo njezine verzije.