Zamislite situaciju da vas prijateljica zove na večeru i izlazak. U vašoj glavi se odvija sljedeći scenarij: u sebi brzo računate troškove i u ime financijske odgovornosti prema novcu i sebi odbijate poziv objašnjavajući kako ćete radije ostati doma i uštedjeti. To vam se zove loud budgeting. Trend koji je viralno obišao TikTok govori o tome da se jasno i glasno izražavamo oko osobnih financija i to predstavlja nešto pozitivno posebno u vrijeme kada nikad nije bilo jednostavnije nesvjesno skrolati društvenim mrežama i emocionalno trošiti.
Iako sam po prirodi hedonist kad bolje promislim ovaj trend je totalno smislen. Definitivno će pomoći generaciji Z i onima mlađima, ali i svima koji koriste tu mrežu ili sada čitaju ovaj članak da stvore bolji odnos s novcem i uspostave kontrolu. Kao i u teretani ponekad je potrebno duže trenirati i reći: “Ne želim trošiti. Ili Ne trebam/ne želim ovo”. Time svjesno odlučujete što vam je bitno i trošite unutar svojih mogućnosti. Rezultat neće izostati. Naravno, trebate to željeti, biti uvjereni i donijeti odluku koje se pridržavate kod svakog sljedećeg iskakanja reklame proizvoda koji vam baš “treba”.

Loud budgeting je poput dobrog prijatelja koji te podržava da trošiš svjesno
U društvu u kojem je novac dugo bio tabu tema ili se smatrao nečim lošim loud budgeting je način kako bez izgovora postanemo financijski odgovorni. Naglasak ove metode leži u prioritiziranju osobnih financijskih ciljeva, određivanju pametnih granica u trošenju te ohrabruje otvoren narativ o novcu.
Kao i sve tako i ovaj trend ima svoju pozadinsku priču. Loud budgeting nastao je gotovo iz čiste potrebe i kao reakcija na financijski pritisak koji osjeća generacija Z.
Prema istraživanju Deloitte survey saznajemo kako je polovina generacije Z zabrinuta za svoje financijsko stanje jer živi od plaće do plaće i razmišlja o dodatnom poslu.
Suprotno od stava da se o novcu ne priča ili troši iznad svojih mogućnosti loud budgeting je poput dobrog starog prijatelja koji te podržava da trošiš manje. I, ne, ovaj novi trend koji je zavladao TikTokom nikog ne ponižava ni javno proziva da si nešto ne možete priuštiti. Ovdje je riječ o promjeni mindseta i konceptu štedljivosti uz apsolutnu podršku javnosti. Mlađim generacijama koje žive u doba ekstremno visokih troškova života i stanovanja ovo je put prema boljoj budućnosti, ako ga iskoriste mudro. Marketing je spoj nekoliko genijalnih stvari, a ako se nešto predstavi kao kul, trendi i svjesna investicija u budućnost, baš kao i ovaj trend, onda je vrlo pozitivan.
Ljudi su prihvatili ovaj trend pa ćete tako na TikToku naći videa s prijedlozima ušteda. Neki će se odlučiti za večeru ili pića, nikad oboje. Drugi će si zadati da ove godine ne kupe ni jedan novi komad odjeće, a treći vam daju na raspolaganje financijsku edukaciju o tome kako uštedjeti novac ili hvale i preporučuju pokret loud budgeting. Nemojte smetnuti jednu činjenicu s uma, a to je da ljudi koji prakticiraju ovaj trend nisu isključio oni koji nemaju novaca nego ga ne žele trošiti.
Mudro ophođenje s novcem zaslužuje biti slavljeno
Veliki je to pothvat u doba kad konzumerizam proždire društvo, ali kako u svemu tako i ovdje – polarizacija je na djelu. Prema istraživanju Intuit Credit Karma metoda loud budgetinga vam može spasiti prijateljstvo. Naime, otkrili su da 36 % generacije Z i milenijalaca ima prijatelja koji ih je motivirao na prekomjerno trošenje što je prouzrokovalo da 47 % pripadnika generacije Z I 36 % milenijalaca razmišlja o prekidu prijateljstva kako bi izbjegli troškove.
Što reći na kraju? Je li ekstremno ili mudro tako razmišljati o novcu? Nemojte biti prestrogi prema sebi jer sve što si zabranjujete gotovo uvijek je osuđeno na propast. Živite u okviru svojih mogućnosti, birajte prijatelje bez obzira na novac svjesno. Naposljetku, trend je možda nov, ali tema je međugeneracijska. Pametno ophođenje s novcem zaslužuje biti slavljeno.
Naslovna fotografija: Unsplash+