WEB 3.0: Vodič kroz metaverzum za sve autostoperice, molimo!

Lena Ivanović
18.05.2024.

Pred nama je najnevjerojatnija vožnja u povijesti čovječanstva. Vežite se, polijećmo!

Koliko god mi žene voljele vjerovati da smo ravnopravne, deja vu koji nas posljednjih mjeseci i godina opsjeda nažalost je još samo jedan poražavajući podsjetnik da su gotovo sve velike društvene promjene oduvijek voljele žene ostavljati po strani. ‘It’s Man’s Man’s World’ James je Brown pjevao još davnih 60-ih, a čini se da situacija nije značajno drugačija ni danas, kako u stvarnom svijetu, tako ni u galaksiji imena Web3. Silicijska dolina koja je desetljećima bila među najbrže rastućim i najunosnijim industrijama, još tamo od booma s početka 90-ih, bila je i ostala rezervirana za one s kromosomom Y, a ovaj je trend primijetan i u novoj generaciji interneta.

Na kriptovalute, nezamjenjive tokene (NFT) i metaverzum usmjerena su sva svjetla reflektora, a sve ovo dijelovi su Weba3 i područja koja, još jednom, ženama ne idu u korist. Slično kao što su društveni mediji i e-trgovina promijenili način na koji živimo, radimo i kupujemo, Web3 će utjecati na sve segmente naših života i karijera. Predviđa se da bi do 2030. tržišna vrijednost metaverzuma mogla skočiti na 5 trilijuna dolara, a u ovoj tržišnoj utakmici dosad je već 43% muškaraca mlađih od 30 godina već ulagalo u kriptovalutu, trgovalo njome ili je koristilo, naspram tek 19% njihovih vršnjakinja.

Isto tako, među 121 vodećom svjetskom kripto tvrtkom, samo je pet njih imalo ženu osnivačicu, a istraživanja pokazuju i da 77% prodaje NFT-a odlazi u džepove muških kreatora, dok žene čine manje od 20% tržišta.

Po tko zna koji put u povijesti ostajemo sjediti na klupi dok muškarci vode igru, a baš kako bismo i mi dobile svojih 5 minuta, važno je da pohvatamo sve osnove i razumijemo rizike i nagrade koje nas čekaju na putu kojim je svijet već punom brzinom krenuo naprijed. Pa čak i ako nikad nemamo namjeru kupiti bitcoin, dobro je znati što je on, kakve koristi ima za ulagače, ali i poslovne žene, kreatore i, zapravo svakoga tko ima bankovni račun.

Još donedavno je većina stručnjaka očekivala da će proširena stvarnost (AR), virtualna stvarnost (VR) i virtualni svjetovi morati postati uobičajena pojava prije nego što će mainstram potrošače oduševiti Web3, no nakon dvije godine Zooma i života koji se u mjeri većoj no ikad prije odvijao online, ideja o životu u paralelnoj virtualnoj stvarnosti više se ne čini toliko dalekom. Baš zato je sve više programera i inženjera softvera usmjereno na stvaranje tehnološke infrastrukture koja bi omogućila istinsko digitalno vlasništvo i zahvaljujući kojoj će kupnja digitalnog predmeta značiti posjedovanje na način na koji posjedujemo fizičke predmete poput odjeće, nekretnina i automobila. 

Nitko nije toliko neustrašivo zaronio u metaverzum kao što je to učinila Rebecca Minkoff, osnivačica istoimenog brenda i serijska ulagačica u brendove u vlasništvu žena koja često surađuje s NFT tržištem kako bi ponudila digitalne modne kreacije i linije, a na temelju svojeg je iskustva izvela neka bitna pravila. Ona, naime, vjeruje da će uspješna Web3 strategija zahtijevati ponavljajuću i dosljednu komunikaciju i slanje poruka jer se kupca neće uvjeriti ni u što već prvim mailom ili tweetom; sigurna je da ključ uspjeha leži u strateškom partnerstvu i kao primjer navodi vlastito udruživanje s Mavionom koji je već upoznat sa svim zakonitostima i pravilima igre, a poručuje da bismo na Web3 trebali gledati kao na priliku da proširimo svoju postojeću bazu klijenata. 

Kat Garcia, suosnivačica aplikacije za ulaganje Cheres, s druge strane naglašava koliko je važno pametno odmjeriti svaku odluku i investiciju, poručujući da samo zato što je nešto moderno, to ne znači nužno i da je pametno. Važno je imati znanje i o tradicionalnim dionicama, kao i o cyber mogućnostima jer smo zasad još uvijek u prijelaznom prostoru, a što znači da su nam potrebne obje ekonomije da bismo mogli napredovati. Uostalom, kaže ona, tržište kriptovaluta je palo s vrhunca od gotovo 3 miljarde dolara u studenom 2021. na manje od 1 milijarde dolara ove godine.

Bitcoin, kao najpoznatija kriptovaluta, izgubio je više od 70 posto svoje vrijednosti u samo 10 mjeseci.

Ipak, loše tržište ne znači nužno i da je loše vrijeme za ulaganje, a to uključuje i tradicionalno tržište dionica. Neki to uspoređuju s rasprodajom u našoj omiljenoj trgovini pa ulaganje tijekom ovakvih razdoblja vide kao priliku za ulaganje kada su dionice na sniženju, a osobito se isplati ako vjerujemo da će se određene tvrtke ili tehnologije dugoročno oporaviti. Nekada su se dionice Amazona prodavale po svega 6 dolara i danas je vjerojatno mnogima žao što ih nisu kupili dok su imali priliku.

Dani pred nama prilika su da nam se ne dogodi da se za nekoliko godina osvrnemo unazad i zaključimo kako smo propustili svoju priliku. Oni jesu naša prilika da krenemo shvaćati taj vlak pred nama i da, kada se napokon pokrene, već imamo sve potrebne alate i informacije koji će nam trebati kako bismo donijeli što pametniju odluku o tome što učiniti. Ali sve ovo je opcija tek ako su nam osnovne financije u redu. 

A za one koji već gledaju prema naprijed i pitaju se što mogu učiniti već danas kako bi se u metaverzumu snalazili bez imalo muke, evo i popisa karijera koje će biti sve traženije kao posljedica evolucije weba:

Programeri i dizajneri – tvrtke koje planiraju aktivirati metaverzum trebat će interni razvojni tim ili talentirane samostalne digitalne dizajnere za kodiranje virtualnih prostora i svih dodataka za svoje avatare.

Marketinški stručnjaci – bez obzira na to koliko je tehnološki napredniji od svega što smo do sada upoznali, Web3 ne može postojati u silosu, već će se i on morati uklopiti u sveobuhvatnu marketinšku strategiju.

Community menadžeri – mogli bismo na ovu ulogu gledati kao korisničku službu koja se neće toliko baviti pritužbama, koliko moderiranjem razgovora između korisnika i dioničara. Tvrtke će trebati profesionalce koji će pratiti padove NFT-a i ankete te ‘mjeriti puls’ cijelom sustavu. Poznavanje Discorda ovdje će biti vrlo korisno jer je riječ o platformi daleko najčešćoj među NFT projektima i kripto startupima.

Stratezi društvenih medija – umjesto da objavljuju atraktivne, ali plitke objave na Facebooku i reelse na Instagramu kako bi dobile hrpu lajkova, Web3 tvrtke opsjednute su pronalaženjem manje, ali lojalnije grupe sljedbenika.

Pravni savjetnici – da, tvrtke će se morati obratiti odvjetnicima kako bi se zaštitile od vrlo stvarnih regulatornih posljedica. NFT-ovi vuku mnoga pitanja o autorskim pravima i zakonu o intelektualnom vlasništvu, a budući da se pravni koncept vlasništva proteže i na videoigre, potrebni su nam najbistriji pravni mozgovi koji će nam pomoći odrediti kako će sve to točno funkcionirati.

Naslovna fotografija: Shutterstock

Pročitaj više

In the MOOD for colors

Zašto bi to sada netko radio? Ok, imamo više vremena, zabavno je, a uz to – puno se lakše snalazimo ako sve oko sebe organiziramo po bojama. I četvrta olakotna okolnost – boje itekako utječu na naše raspoloženje. Odobrio MOOD.HR

LEKCIJA O AUTORSKIM PRAVIMA

Ovaj je članak možda mogao završiti u našoj rubrici o kulturi, i to kao žalopojka što svijet nikada nije čuo remek-djelo – kako Kralj izvodi pjesmu ‘I Will Always Love You’, kao što je mogao biti smješten u rubriku Life pod egidom – ‘Događa se i najboljima’. No kako se divimo Dollynoj hrabrosti da kaže ‘Ne, nećete me nasanjkati da pristanem na nepovoljan ugovor’, smatramo da mu je itekako mjesto u rubrici – Power

Bad Boss

Manipulativno ponašanje, nedostatak empatije i donošenje odluka bez razmatranja posljedica – osobine su koje imaju lideri koji su poznati po tome da svako radno okruženje mogu pretvoriti u ogledni primjer toksične sredine. Evo kako izaći na kraj s njima, a bez da date otkaz?

Stanje visoke koncentracije

Možda ga zlatne ribice nimalo cijene, ali mačke itekako znaju da je sposobnost dobre koncentracije jedna od važnijih supermoći. Evo kako ćete svladati umijeće hiperfokusiranja, raditi s guštom i lakoćom te ne manje bitno – puno ranije odlaziti s posla na party.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.