Psihologija za to ima i precizniji termin: ciklične veze. Nedavna studija objavljena u časopisu Family Relations otkriva da osobe koje stalno prekidaju i obnavljaju istu vezu češće razvijaju simptome depresije i anksioznosti. Drugim riječima, nije sve to “strast i drama” – nego kronični stres u elegantnom pakiranju.
Britansko psihološko društvo objašnjava: “Osjećaji kaosa i turbulencije povećavaju doživljaj nestabilnosti, što može potaknuti loše mentalno zdravlje.” Drugim riječima, to beskrajno „možda još jednom“ troši emocionalni imunitet i briše granice između uzbuđenja i iscrpljenosti.

Pa čak i da se ta veza koja je non-stop na rubu jednog dana zarola, istraživanje Sveučilišta u Missouriju pokazalo je da su ljudi u ovakvim vezama manje zadovoljni odnosom, češće sumnjaju u partnera i osjećaju nesigurnost, čak i kad se sve „opet krene dobro“. Slična studija Sveučilišta Kansas State ističe da recidiv veze povećava emocionalnu iscrpljenost i otežava donošenje odluka o budućnosti – jednostavno, energija se troši na popravke umjesto na gradnju nečeg stabilnog.
Zanimljivo je i to da se, prema psiholozima, u takvim vezama često nalaze osobe koje još nisu razvile stabilan osjećaj vlastite vrijednosti. Oni koji duboko u sebi ne vjeruju da zaslužuju mir, češće biraju dinamiku koja im ga nikad neće dati. Ljubav koja boli im se, paradoksalno, čini poznatom – gotovo domaćom. Dr. Lindsey Gibson, autorica Adult Children of Emotionally Immature Parents, to objašnjava ovako: “Ljudi koji nisu naučili vjerovati vlastitim emocijama često ponavljaju odnose koji ih povređuju – jer se nesvjesno vraćaju onome što im je poznato, čak i ako boli.”

A možda je upravo zato formula jednostavna, ali brutalna: ako se morate stalno pitati hoće li se vratiti, nije ljubav – nego navika. I dok Hollywood i dalje kune u “velike povratke”, zdravije bi bilo da počnemo slaviti one koji znaju kad je stvarno kraj. A tko će ga znati? Možda i taj famozni mir nije baš tako dosadan, nego samo osjećaj koji još nismo dovoljno često imali pa se na njega nismo mogli navući.
Vizuali: Canva i Unsplash




