Mudro isplanirajte jelovnik

HRANA ZA LIJEPU KOŽU: Koje namirnice izazivaju hormonske reakcije

Lena Ivanović
22.10.2023.

Koliko ste prošle godine potrošili novca da biste imali lijep, čist ten? Hm, možda se recept za čistu kožu ne nalazi u tubici kreme nego u vašem – frižideru. Možda mislite da su akne i prištići neizbježni, ali u nekim slabo industrijaliziranim dijelovima svijeta akne su sasvim nepoznata pojava. Ljudi koji tu žive imaju malo ili nimalo dodira s rafiniranom, prerađenom hranom (najčešće punom šećera i soli) kakvu mi konzumiramo gotovo svakodnevno. Zato, mudro isplanirajte svoj jelovnik.

Unosite dobre masnoće

Kad su pore začepljene, ulje i bakterije prodiru ispod kože, a kada im postanu prevelik teret i krvne stanice se potom bacaju u akciju da vide što se to događa s kožom pa taj proces uzrokuje crvenilo, iritaciju i gnojenje. Omega-3 kiseline imaju protuupalno djelovanje i mogu smiriti kožu. i ne samo to – mogu smanjiti razine hormona zbog kojih dolazi do povećanja mašćenja kože i začepljivanja pora. Gdje ih pronaći?

U masnoj ribi koju biste trebali jesti barem dvaput tjedno poput srdele, skuše, lososa, tune… I lanene sjemenke obiluju omegom-3. Ubacite šaku mljevenih sjemenki lana u smoothie, pahuljice ili ih pospite po salati. Kada vam se nešto gricka, posegnite za orasima – i oni su bogati omega-3 kiselinama. Kad smo već kod protuupalnih tvari, cink može pomoći kod akni. nemasno crveno meso uvrstite u svoj jelovnik dvaput tjedno, ali i pobrinite se da dobijete cink iz drugih izvora poput leće, sjemenki bundeve ili graha. Bonus: Bolje je da dobijete potrebne doze cinka iz hrane nego da ga kupite u tabletama jer pretjeran unos cinka može izazvati neželjene nuspojave.

Foto: Unsplash+

Snizite glikemijski indeks

Hrana visokoga glikemijskog indeksa poput slatkiša, gaziranih pića, bijeloga kruha – prouzrokovat će povišenu razinu šećera u krvi. To će natjerati vaše tijelo da pumpa inzulin koji će potaknuti hormonske reakcije, što će rezultirati pojačanom proizvodnjom sebuma i stanica kože, a to vodi do zatvorenih pora i prištića. S druge strane, hrana niskog Gi- ja poput kruha od cjelovitog brašna, ribe, nemasnog mesa, orašastih plodova, osigurat će stabilnu razinu šećera u krvi.

Pokušajte izbjegavati rafinirane namirnice (poput bijele riže). Isto tako, iz hrane vreba puno šećera, čak i tamo gdje mu se baš ne nadate, recimo u umacima od rajčice, zato potražite one bez šećera. Mesne prerađevine kriju opasnosti za vašu kožu jer znaju obilovati škrobom i šećerom. Da, i šećerom. no znamo mi kako je kad tijelo vapi za ugljikohidratima pa kad vam se to dogodi, ne padajte u očaj nego svoju porciju ugljikohidrata kombinirajte s proteinima (primjerice, u slasne špagete s umakom dodajte piletine ili tune).

Foto: Unsplash

Smanjite unos mliječnih proizvoda

Jutarnji vas cappuccino možda iz uspavane ljepotice pretvara u poslovnu lavicu, ali može biti loš za ten. Kravlje mlijeko, naime, sadrži hormone i tvari za rast koji pretjerano stimuliraju proizvodnju ulja i stanica kože, što dovodi do stvaranja prištića. Zato biste tijekom ovog 28-dnevnog plana prehrane trebali izbjegavati mlijeko pa kavu pijte bez mlijeka ili, ako ne možete, upotrebljavajte sojino ili bademovo mlijekom. Izbjegavajte i ostale mliječne proizvode te potražite jogurte, vrhnja ili sladolede koji nisu napravljeni od kravljeg mlijeka.

Ako vam to izgleda kao drastična promjena, barem izaberite bezmasne, obrane i organske mliječne proizvode koji imaju manje hormona. Budite svjesni da se mlijeko nalazi i “skriveno” u nekim proizvodima pa ako ste se već odlučili na odricanja zbog čistog tena, želimo vas upozoriti što biste trebali izbjegavati. Neke vrste kruha, pahuljica i žitnih pločica, primjerice, sadrže mlijeko. Kako biste bili sigurni, provjerite sastav na omotu proizvoda i provjerite sadržava li mliječne tvari, sirutku ili kazein, mliječni protein.

Naslovna fotografija: Unsplash+

Pročitaj više

Kako stvari stoje doba velike suzdržanosti i malog nakita je već odavno iza nas, a ove sezone nosi se ultra raskošan nakit

Dvadesetak dana uoči svečanosti otvaranja Olimpijskih igara u Parizu (26. srpnja – 11. kolovoza), Hrvatski olimpijski odbor (HOO) priredio je u prostorijama Rektorata Sveučilišta u Zagrebu predstavljanje olimpijske kolekcije sportskog brenda 4F, čiji će asortiman nositi naši sportaši i sportašice na Igrama u francuskoj prijestolnici.

Dugoočekivana, spektakularna kolekcija više od 50 možemo slobodno reći, umjetničkih djela našeg proslavljenog dizajnera Jurja Zigmana, 4. srpnja je pred oduševljenom publikom predstavljena u hali riječkog Exportdrva, impozantnog prostora koji je svojom „grubom“ estetikom na više od pet tisuća kvadratnih metara upravo istaknuo čaroliju onog što je predstavljeno pred gotovo tisuću modnih entuzijasta i ljubitelja Zigmanovog djela.

marinniere

Mornarske, pinstripe, vodoravne ili okomite – prugice su odlična ideja u svim oblicima i modnim scenarijima

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.