ZBOG NJIH SE ISPLATI DIĆI S KAUČA!

KOREJSKO ČUDO: Brandovi koji uspješno spajaju art, kino, šoping i filozofske debate

Aleksandra Orlić
03.02.2023.

Kako su korejski modni brendovi uspjeli natjerati ljude da se ustanu s kauča, ostave mobitele i pohrle u njihove dućane? Pardon! Umjetničke galerije

Svi koji su se tijekom 2022. godine zatekli u korejskom paviljonu na 59. Venecijanskom bijenalu vjerojatno su na tren u šoku zastali i upitali se – pa zar je moguće da je Alien još živ?! Jer kako drugačije svom mozgu odgojenom na SF klasicima i vrlim vizijama budućnosti objasniti što je to veliko, metalno, sa zelenim svjetlucavim škrgama što doslovce diše i pomiče svoje brojne članke ispred vašeg nosa. No tek kada bi nam se otkucaji srca smirili, shvatili bismo da nema mjesta panici jer tehnološko čudovište je vrlo miroljubivo te da kinetička instalacija pod imenom Gyre, a koju potpisuje umjetnik Kim Yunchul, ima posve drugu namjeru.

‘Jeste li sigurni da želite kupiti baš taj kaput?’

Onu da podsjeti posjetitelje da je sve u svemiru povezano – hladna tehnologija i vrući osjećaji, digitalno i analogno, priroda i stakleni prostor, kretanje i mirovanje, svemirska prostranstva te minijaturne čestice zvane mioni koje nastaju kada se kozmičke čestice sudare sa Zemljinom atmosferom. Uostalom, inspiracija za ovaj futuristički rad bila je, izjavio je umjetnik, upravo jedna stara irska pjesma koju potpisuje William Butler Yeats “Turning and turning in the widening gyre”, a koja nas podsjećajući da je svijet u kojem živimo neka vrsta labirinta ili uzavrelog lonca, a svi elementi gotovo nerazdvojivo povezani i zapleteni kao u DNK ovojnici.

Ne znate o čemu pišemo jer ste propustili Bijenale? A osim toga, ako ćete biti iskreni, puno više vas zanima praktična moda nego apstraktna umjetnosti? Nema frke, jer tu su korejski modni brendovi koji su otkrili kako povezati modu i umjetnost, digitalno i analogno, praktično i konceptualno te natjerati ljude da se konačno ustanu sa svojih kauča, puste mobitele iz ruku i pješice upute u dobri stari dućan. I ne manje bitno – koji su doslovce preokrenuli stara modna pravila naglavačke. Ili se vi možda možete sjetiti nekoga brenda koji ne forsira impulzivnu kupnju, nego vam otvoreno kaže uđete u njihov dućan kada – slobodno razmislite zašto želite upravo taj odjevni predmet, što vam on znači i kako će utjecati na vaš život?

Ader Error: ‘Greška ne postoji!’

Ako je vaš odgovor niječan, krajnje je vrijeme da upoznate Ader Error – umjetničko-modni kolektiv osnovan u Seulu 2014. godine. Rado bismo vam predstavili poimence njihove glavne dizajnere, no ekipa forsira anonimnost tvrdeći da je svih dvadeset članova podjednako bitno za razvoj brenda i koncepta koji stoji iza tog imena. Za one znatiželjne – slovo A predstavlja riječ aesthetic, D je kratica za drawing, a riječ greška samo podsjetnik da savršenstvo ne postoji te da nas greške mogu natjerati na promišljanje, mijenjanje i drugačije poimanje svijeta. Recimo onoga u kojem ne postoje standardne veličine, etikete i ladice, nego se kao u Ader Error morate služiti nekim drugim oznakama. Na primjer, broj jedan ne znači najmanja veličina nego predstavlja mušku odjeću, broj dva – žensku, a tri – nebinarne osobe.

Iako se brend na modnoj sceni nametnuo dizajnom odjeće koju karakteriziraju žive boje i predimenzionirani krojevi, posebice trenirka, kaputa, vrećastih majica s kapuljačom i kapa te ostvario zanimljive suradnje s poznatim brendovima kao što su Puma, G-SHOCK, Maison Kitsuné, činjenica je da posjetitelje u podjednakoj mjeri intrigira i njihov artistički svijet koji predstavljaju diljem svojih brojnih dućana, pop-up storeova te na Instagramu. Bilo da je riječ o instalacijama pisoara iz kojih niču biljke, starinskim automobilima ili gigantskim instalacijama koje se pokreću kao na Venecijanskom bijenalu. A dok one ne progovore, zidovi dućana galerija mijenjaju boje i ispisuju zanimljive rečenice o kojima doista vrijedi razmisliti. Uostalom, njihov je glavni moto da kolektiv reinterpretira stvari koje bi ljudima promaknule, a u isto vrijeme predlaže neki skroz drugačiji minimalizam.

Gentle Monster – naš novi kandidat za Bijenale

Na sličnoj valnoj duljini je još jedan korejski brend – Gentle Monster koji nježno, a tako dobro miješa modu i umjetnost, a čije goleme skulpture propituju odnos između ljudi i robota, digitalnog i analognog svijeta te podsjećaju na instalaciju Gyre izloženu na Venecijanskom bijenalu. Riječ o južnokorejskom brendu sunčanih naočala koji je 2011. u Seulu osnovao Hankook Kim. Za one koji još nisu podrobno upoznati s modelima i dizajnom, riječ je o futurističkim i pomalo predimenzioniranim naočalama. No one su takve s razlogom, kažu dizajneri, jer azijski kupci vole dojam manjeg lica koji stvaraju dva broja veće naočale. No nama je zanimljiviji omjer koji kaže da Gentle Monster uz samo šest dizajnera naočala zapošljava 60 ljudi koji se brinu za izgled dućana i umjetnička djela.

Uostalom, treba osmisliti kako će izgledati njihovih pedesetak dućana diljem svijeta. Hoće li kao u onom njujorškom dućanu oživjeti set filma ‘Veliko plavetnilo’, a prostor pretvoriti u morsko dno? Ili će zaigrati na kartu života na Marsu pa u prostor postaviti amorfne skulpture, a u konceptualnom kafiću posjetiteljima ponuditi jestive kreacije u obliku uha i gljiva? Ili će vas kao u Los Angelesu prilikom ulaska u dućan dočekati gigantski zeleni robot u obliku pauka sastavljen od kabela i žarulja? Vjerojatno nikada nećemo doznati, no ono što znamo jest da će svaki posjet navedenim korejskim brendovima biti poput izlaska u kino, na izložbu, u šoping te filozofsku debatu. I, naravno, happeninga na Instagramu.

Naslovna fotografija: Gentle Monster

Pročitaj više

Kako stvari stoje doba velike suzdržanosti i malog nakita je već odavno iza nas, a ove sezone nosi se ultra raskošan nakit

Dvadesetak dana uoči svečanosti otvaranja Olimpijskih igara u Parizu (26. srpnja – 11. kolovoza), Hrvatski olimpijski odbor (HOO) priredio je u prostorijama Rektorata Sveučilišta u Zagrebu predstavljanje olimpijske kolekcije sportskog brenda 4F, čiji će asortiman nositi naši sportaši i sportašice na Igrama u francuskoj prijestolnici.

Dugoočekivana, spektakularna kolekcija više od 50 možemo slobodno reći, umjetničkih djela našeg proslavljenog dizajnera Jurja Zigmana, 4. srpnja je pred oduševljenom publikom predstavljena u hali riječkog Exportdrva, impozantnog prostora koji je svojom „grubom“ estetikom na više od pet tisuća kvadratnih metara upravo istaknuo čaroliju onog što je predstavljeno pred gotovo tisuću modnih entuzijasta i ljubitelja Zigmanovog djela.

marinniere

Mornarske, pinstripe, vodoravne ili okomite – prugice su odlična ideja u svim oblicima i modnim scenarijima

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.