Imate li ultimativni nesvjesni cilj?

MICHELANGELO EFEKT: ‘Sorry, ali naša veza je gotova. Nedostaje mi Michelangelo!’

Tamara Radan
07.09.2025.

Što čini jednu vezu uspješnom, a zbog drugih se pišu članci na MOOD portalu? Izgleda da su psiholozi ipak uočili jednu karakteristiku koja povezuje sve ispunjene veze…

Kada sam prvi put ugledala ovaj neobičan naziv priznajem da me nešto probolo u blizini srca, jer kada netko spomene Michelangela ja samo vidim puno veličanstvenih djela i krvavi red. Jer treba svoju viziju osloboditi iz kamenog bloka, a to znači i zasukati rukave. A kada god netko spomene rad na ljubavi, odmah se sjetim i knjige ‘Protiv ljubavi’ Laure Kipnis u kojoj je autorica objasnila da joj je malo dosta rada na ljubavi. Jer ne samo da moramo raditi na poslu, zatim moramo raditi na tijelu u teretani, a gdje je tijelo, tu je odmah i ljubomorni duh koji također zahtijeva da se uloži malo mindfulnessa. A gdje ćemo onda ugurati i vrijeme za rad na ljubavi?

Foto: Unsplash

Michelangelo efekt i ultimativni nesvjesni cilj

Ok, sada je vrijeme da par puta duboko udahnete i smirite se, jer Michelangelo efekt ne znači da zbog svoje ljubavi morate tucati kamen kao što je davnih dana pjevao Oliver Mandić, nego…? U psihologiji Michelangelo efekt označava proces u međuljudskim odnosima. Naime, ako bismo malo pretjerivali u slikovitom izražavanju onda slobodno možemo reći da partneri tijekom vremena međusobno utječu jedan na drugoga i oblikuju se, baš kao što je Michelangelo u renesansi oblikovao svoje skulpture.

Izraz su prvi put spomenuli psiholozi Stephen Michael Drigotas i Caryl Rusbult u studiji objavljenoj 1999. u časopisu “Journal of Personality and Social Psychology”. Studija je pokazala da ljudi, bez obzira jesu li u vezi, teže postizanju svog idealnog Ja. To se smatra ultimativnim nesvjesnim ciljem, a u ljubavnim vezama efekt najviše dolazi do izražaja kada se partneri međusobno podržavaju u ostvarivanju svojih snova i ciljeva. Taj proces praktički podsjeća na otkrivanje skulpture iz bloka kamena, jer se i u međuljudskoj vezi radi o otkrivanju i poticanju idealnog Ja partnera.

Foto: Unsplash+

Neka vam veza bude čvrsta kao kamen

Ako nedostaje takva podrška, bilo da je riječ u pomoći oko postizanja određenih ciljeva, učenju novih vještina, odgoju djeteta ili planiranju putovanja, veza vrlo brzo postaje, dozvolite da ostanemo na istom polju metafora, nešto kao akvarel. No da ne bi bilo da samo morate žestoko raditi i trošiti lovu, znajte da dobra komunikacija nipošto ne podsjeća na rad u kamenolomu. Jer što vas košta da podržite drugu osobu u obliku pozitivnih odgovora, konstruktivne kritike, prihvaćanja, sitne pažnje, aktivnog slušanja, širokog osmijeha i toplih pogleda. Samo bez panike, molim! Nitko nije rekao da će se vaš akvarel otopiti uz nešto više nježnosti. Upravo suprotno! S vremenom bi mogao postati čvrst kao stina. Doslovno.

Naslovna fotografija: Unsplash; animacija Canva

Pročitaj više

Postoje ljudi koji vam na prvi pogled izgledaju savršeno: šarmantni, zanimljivi, uspješni, uvijek na mjestu u pravo vrijeme. No što se događa kad pokušate zakoračiti dublje? Tamo je zid – nevidljiv, ali čvrst. Ispod te fasade krije se izbjegavajući tip vezivanja, osoba koja voli, ali po svojim pravilima, uvijek s malo prostora za bijeg.

Zvuči poznato? On ode, vi plačete, pa se javi, i odjednom sve opet ima smisla. Dok ne nestane ponovno. U pop-kulturi, takve veze su posvuda – od Rossa i Rachel do Carrie i Mr. Biga – i uvijek ih prodaju kao veliku ljubav koja jednostavno ne zna odustati. U stvarnosti, to više sliči emocionalnom toboganu koji ne staje dok netko ne povrati.

Ghosting nije kraj svijeta, ali jest biokemijski rollercoaster. Kad netko naglo nestane, bez ikakvog suvislog objašnjenja, vaše tijelo i dalje traži odgovore, a um prepisuje vlastitu dramu. Evo što se događa na svim razinama vašeg tijela i duha. Plus pitanje – treba li osobama koje su vam ghostale dati do znanja što proživljavate?

Ne pitajte zašto vam super frajer još nije pao s neba ravno na kauč, nego prionite na vježbe za jačanje ljubavi

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.