„Zašto ste žrtvovali san o karijeri svećenika da biste spavali s pola Europe?“ pita slavna kurtizana s čipkastom maskom na očima Casanovu na večeri u Amsterdamu. Naravno, pitanje je možda promašeno, jer zašto i ljubavni život, osobito onaj kojeg prate memoari, ne bi mogao biti vrsta karijere i brenda? Sjetimo se samo da je prošlogodišnji maskenbal u Veneciji bio posvećen Casanovi, najslavnijem ljubavniku svih vremena koji se hvalio da je spavao sa 122 žene. Znamo, otkako je pjevač grupe KISS objavio svoje brojke – 4600 partnerica – Casanovih 122 ostaju neka slabašna brojka. No ne treba zaboraviti koliko je u doba kada se emocije nisu puštale bez lanca bilo teško brzo komunicirati, putovati i osvajati.
Ono što film Nesavršena ljepota – a koji je nastao prema knjizi In Lucia’s Eyes Arthura Japina – donosi, nisu toliko taktike zavođenja koje najslavniji svjetski zavodnik primjenjuje, koliko činjenica da bismo konačno mogli saznati da i Casanova nosi svojevrsnu masku. Sve te seksualne avanture samo su način da preboli slomljeno srce, a ne manje bitno – ideja da bi se na šahovskoj ploči od ljubavi i seksa mogla pojaviti podjednako jaka ženska zavodnica koja će najpoznatijem svjetskom osvajaču zadati opaki udarac. Uostalom, je li moguće da je nesretna ljubav bila okidač koji je pretvorio Casanovu u vječnog tragača za požudom? I zašto je jedino za svoju prvu ljubav priznao da joj je nanio nepravdu?
Casanova kao romantičar slomljena srca
Na početku filma Casanova, koji sanja o karijeri svećenika, susreće u kući na ladanju prelijepu djevojku koja čita Voltairea i koja ga oduševljava britkom inteligencijom i time što u najobičnijim stvarima vidi čudo. Iako među njima odmah plane strast i Lucia želi iskusiti seks, Casanova je vrlo tradicionalan i pošten te odbija njezinu ponudu jer djevojci je u to doba čast sve. U ime obećanja da će je vratiti kako bi je zaprosio, daruje joj medaljon. No što kada sudbina ima na umu tragične obrate? Krojačica koja donosi haljine koje će Lucia nositi na dan zaruka donosi i boginje koje će zauvijek uništiti Lucijino lice. Ne želeći da je Casanova takvu vidi i odbije, Lucia nagovara svoju obitelj da proscu priopći vijest da se ona udaje za drugoga.

Bez emocija. Samo razum i požuda, molim!
No nije li gadno prevarila i time uništila cijeli svoj život? Očajna je Lucia već nakon nekoliko godina kada joj Casanovin brat, kojeg posjećuje u Veneciji, priopći da je upravo prva nesretna ljubav glavni razlog zašto je njegov brat postao nezasitan ljubavnik. Šesnaest godina kasnije Lucia i Casanova se opet susreću, ali ovaj put u Veneciji sjevera – Amsterdamu. Ona je kurtizana Galathee, koja oduševljava muškarce ne samo svojom ljepotom i britkim umom nego i misterioznim povezom oko očiju, a Casanova nezasitni osvajač koji ne prepoznaje svoju prvu ljubav. Iako je opčinjen neuhvatljivom Galathee, ne pada mu na pamet platiti za uslugu – želi osvojiti njezino srce. No može li se priča ponoviti u istom intenzitetu, ali ovaj put sa sretnim krajem?

Kada padnu sve maske
Na prvi pogled, oboje su se zbog nesretne prošlosti oprostili od svojih emocija i sada igraju samo na terenu požude. S tim da Galathee svojoj profesiji pristupa vrlo pragmatično, više kao poslovnoj strategiji, svjesna da joj prostitucija u to doba pruža svojevrsnu nezavisnost, a Casanova je u polju igre – nešto između pokera, maskiranja i lova. “Na koji način lovim žene? Tu i tamo neka nježna gesta, pisamce, tračak dobrote, pažnja i vrijeme koje im poklanja sugerirajući da su mi postale centar njegova svemira. A zatim gledaš kako ti se žena predaje i kako popušta otpor”, detaljno opisuje Casanova. Iako Galathee odolijeva svim njegovim prozirnim vještinama, u trenutku kada joj Casanova priznaje da je prvu ljubav volio ne toliko zbog njezine ljepote koliko zbog načina na koji je vidjela svijet, Galathee odluči zanemariti razum te pokazati i svoje osjećaje, ali i lice s ožiljcima.

Koliko je ljubavi u očima promatrača?
No može li ljubav zadati zadnji udarac seksu kao što je, primjerice, učinila u još jednom filmu o slavnoj kurtizani – Ljubavnica Venecije? Ili, ne tako davno, u Zgodnoj ženi? Pa čak i u Anori, brutalno opakoj inačici priče o prostitutki koja otkriva ljubav i za nju se bori svim silama. Iako film ne uspijeva dostići slojevitost knjige, on i dalje postavlja važna pitanja – o identitetu, slobodi, ljepoti, maskama, društvenim očekivanjima i svim bijednim trikovima kojima se koristimo na terenu gdje prije svega vrijede pravila privlačenja i odbijanja te svega onoga što zovemo fatalna privlačnost.




