Malo, ali često

ČEMU SLUŽI UŽITAK: I što je na kraju bitnije – učestalost ili intenzitet

Lena Ivanović
21.09.2025.

Jeste li se ikada pitali zašto je priroda stvorila taj famozni užitak i kako bi nam život izgledao kada bi ih mogli barem malo produžiti?

Otišli ste u Disneyland (i to u kasnim godinama) i našli ste se u situaciji da ne znate što biste prije – stali u red za šećernu vunu, rollercoaster, tunel straha, stavili na glavu uši Mickey Mousea… Znate već o čemu pišemo o onoj staroj narodnoj – blažen čovjek bez izbora. Pa ipak, jeste li se ikada pitali zašto je priroda stvorila taj famozni užitak? Možda da bi onim neodlučnima poslužio kao vrsta vodiča kroz životne odluke i preživljavanje po sistemu – što je ugodno, dobro je!

Nuspojave života u ekstazi

Pogađate, u većini slučajeva donosimo one izbore koji će nam omogućiti najveći užitak. A sada dolazi kvaka. Naime, iako bismo svi mi najradije ovog trena izišli na referendum i odmah zaokružili opciju ‘Da, želim da užici traju što dulje’, evolucijski gledano to nije moguće. Užitak naprosto mora biti kratak i sladak, jer bismo u suprotnom svi zaglavili u stanju doživotne ekstaze i vjerojatno bismo ostali na nivou čimpanzi.

No kada smo već kod naših daljih predaka, istraživanja su već odavno dokazala da životinje puno više uživaju u situaciji kada gledaju hranu na stolu i čeznu za njom, nego kada ju svojski počnu tamaniti. E, sada kako je moguće da se neki ljudi zadovolje s malo užitka, a neki bi se svakodnevno utapali u njemu sve dok im ne pozli.

Foto: Unsplash

Kada receptori za dopamin ne rade najbolje

Odgovor glasi – vjerojatno im receptori za dopamin u mozgu ne rade ponajbolje pa trebaju sve više i više uzbuđenja. Iako im naravno nitko ne brani da uživaju u pretjeranim užicima, činjenica je da bi bili zadovoljniji ako ponekad ignoriraju svoje intenzivne želje i prepuste se sitnim, a češćim užicima, na rubu s dosadom.

Uostalom, svaki lukavi hedonist itekako zna kako maksimalno produljiti ugodu. Formula glasi: malo, ali često! Zamislite sljedeću fiktivnu situaciju – ulazite u hotelsku sobu i na ulazu vas pitaju – želite li svaki dan popiti 5 manjih espresso kava ili da vam odmah ujutro sve to nalijemo u jednu veliku šalicu. Što bi odgovorio pravi hedonist?

Naravno, 5 espressa, jer i istraživanja u laboratoriju govore da je učestalost važnija od intenziteta. Hm, znači li to onda da od svih radnji koje stvaraju dovoljno snažan vrhunac i koji dobro završavaju (bez ovisnosti), a koje definiramo kao užitak, jedino preostaju seks i čokolada? Nipošto! Jer, lista besplatnih užitaka je poveća. Ležanje u kadi, sjedenje u tišini, slušanje glazbe, kuhanje, vrtlarstvo, hodanje, plivanje i sanjanje…

Naslovna fotografija: Unsplash

Pročitaj više

'Hobitnica oko vrata'

Prijelazna razdoblja obožavaju inovativne načine nošenja pulovera te igre između layeringa i novih načina vezanja. No jeste li znali da način kako nosite pulover puno govori o vašem karakteru

Godinama smo drhtanje prikrivali jer nam se nije dalo drugima objašnjavati što nam je, jesmo li bolesni ili toliko nesigurni da je to “bolno za gledati”. A onda su stigla važna istraživanja koja nam pomažu da prigrlimo drhtanje te da se jednom zauvijek oslobodimo stresa koji, kao i svaka napetost, ako se prikriva i potiskuje ostaje predugo u mišićima i fascijama.

Kada bismo ljudsko tijelo zamišljali kao državu, mozak bi bio predsjednik, srce ministar unutarnjih poslova, a vagus živac… tajna služba. Neprimjetan, ali ključan. Onaj koji spaja, usklađuje, umiruje i, ako mu se zamjerite – polako, ali sigurno sabotira cijeli sustav.

Iluzija kompatibilnosti

Priznajemo, obožavamo pjesmu Alke Vuice ‘Laži, laži, laži me’. Ima nešto pomalo uzbudljivo u dobro serviranim lažima, a još više u romantičnim pristranostima koje nam servira vlastiti um. Pa ipak, prisilili smo se zaviriti iza tamne strane slatkih laži ne bismo li saznali što je to rizik lažnog vjerovanja, zašto nas neke osobe automatski privuku i uvlače u začarani krug ovisnosti te kako konačno progledati?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.