Kada je ovo ljeto film Barbie poharao kino dvorane, dobar dio muškaraca je bio u šoku, jer sudeći prema svima znakovima – budućnost je bila u ženskim rukama. A onda su stigli i rezultati studija Centra za proučavanje žena na televiziji i filmu na Sveučilištu San Diego State pa je ispalo da je Barbie u velikoj mjeri iluzija, a mlada redateljica Greta Gerwig koja je srušila sve rekorde samo izuzetak koji potvrđuje pravilo da je Hollywood i dalje, na našu veliku žalost – muški svijet.
Samo 16% redateljica
Naime, za potrebe studije je analizirano preko 3200 uloga u filmovima s najvećim prihodima u SAD-u, a kada se sve zbrojilo i oduzelo, udio žena među redateljima 250 najprofitabilnijih filmova 2023. godine u SAD-u je bio svega 16%. Usporedbe radi – 2022. godine je bio 18%. Za druge važne pozicije u tim filmovima – na primjer, u područjima produkcije, scenarija ili kamere – studija je došla do sličnih rezultata; međutim, do povećanja u odnosu na prethodnu godinu došlo je u području angažiranih skladateljica.
Gdje su nestale ženske snimateljice?
U 83% od 250 najprofitabilnijih filmova prošle godine, nijedna žena nije bila redateljica. U 94% njih nije bilo ženskih snimateljica. U 75% slučajeva, deset ili više muškaraca radilo je na ključnim pozicijama iza kulisa. U samo 4% slučajeva bilo je deset ili više žena. Studija također zaključuje da su filmovi barem jedne redateljice zapošljavali više žena na ključnim ulogama iza kulisa nego filmovi u kojima su isključivo muškarci bili redatelji.
Ne znamo što se mora dogoditi da se stvari konačno promijene – trebaju li žene uistinu početi štrajkati kao što su učinili scenaristi? Bojkotirati dodjelu Oscara? Svako ljeto izbacivati po još jedan Barbie nastavak…? Ili naprosto snimiti novi Barbie film, i to u posve realističnom žanru i bez trunke humora?