S&M LJUBAVNI ODNOSI: Društvena stigma ili safe zone modernih veza?

Lea Tomac
27.10.2024.

S&M oduvijek je bio fascinantna pojava koja je ujedno oduševljavala i sablažnjavala javnost, a rijetko se koji koncept unutar kulture i seksualnosti može mjeriti s njegovom istovremenom uzbudljivošću te problematičnošću. Samim tim i mišljenja javnosti su podijeljena te variraju od karakterizacije S&M-a kao psihičkog poremećaja sve do njegovog prihvaćanja praćenog objašnjenjem kako je to ništa drugo doli „začin za spavaću sobu“. Upravo zbog činjenice da je na pitanje „Što je normalno?“ gotovo nemoguće dati konačan odgovor, S&M dugi je niz godina predmet mnogih rasprava.

Svatko je jedinstven glede seksualnog ponašanja i specifičnih tipova seksualnih preferencija. Ljudi bivaju privučeni određenim tipom fizičkog izgleda partnera, načinom odijevanja, zajedničkim interesima koji, između ostalog, mogu uključivati i interes za sudjelovanje u nekonvencionalnim seksualnim aktivnostima. Pitanje koje se nameće jest u kojem slučaju navedene varijacije prelaze iz „normalnih“ u „nenormalne“? Normalnost se najgrublje može definirati kao usuglašenost sa uobičajenim ili tipičnim modelima ponašanja, no s obzirom na činjenicu da se ti modeli razlikuju od kulture do kulture te od vremena do vremena, razlikuje se i spektar ponašanja koji se smatra „normalnim“.

U tom smislu, S&M pojam je koji se koristi za opisivanje niza erotskih interakcija u čijem se temelju nalazi implicitna ili eksplicitna razmjena moći, najčešće putem boli. Kompleksnost S&M-a leži u tome što različitim ljudima predstavlja različite stvari – ono što bi jedna osoba definirala kao S&M odnos ili element ne znači da će to isto predstavljati drugoj osobi. Ono što ga razlikuje od ostalih seksualnih praksi jest podjela na uloge i u detalje razvijen sustav pravila, a na najosnovnijoj razini postoji podjela na dvije uloge – dominantnu i submisivnu. S&M odnosi obično počinju s definiranjem granica koje se dijele na „soft“ i „hard“, odnosno one koje su podložne promjeni i istraživanju te one koje se ni pod kojim uvjetima ne smiju narušiti.

Ovaj proces dogovaranja granica smatra se ključnim dijelom započinjanja takvog odnosa. S obzirom da S&M obuhvaća širok spektar seksualnih aktivnosti, neminovno je postojanje razlika u preferencijama među osobama koje ga prakticiraju. Međutim, jedno im je svima zajedničko – aktivnosti su uvijek sporazumne s eksplicitno danim pristankom te upravo to pravilo postavlja jasnu razliku između S&M-a kao seksualne supkulture i fizičkog i/ili seksualnog nasilja.

Bez obzira na to što je prema DSM-u sadomazohizam i dalje klasificiran kao poremećaj, dio psihijatrijskih krugova odabire na njega gledati kao na mehanizam nošenja s proživljenom traumom. Naime, određena istraživanja ukazuju na to da je pojava S&M sklonosti češća među onima koji su, nažalost, doživjeli traumatsko iskustvo. Prakticiranje S&M-a u tom slučaju postaje način ponovnog proživljavanja tog iskustva, no ovoga puta u posve kontroliranim uvjetima, a osoba time vraća ranije izgubljeni osjećaj kontrole, postiže svojevrstan katarzični učinak te ovladava traumom.

50 nijansi sive

S druge strane, neki na S&M gledaju kao na jednu od raznovrsnih seksualnih preferencija te je ne povezuju s ikakvim neugodnim iskustvima. Jedno od književnih ostvarenja koje je S&M učinilo mainstream pojavom trilogija je 50 nijansi sive, a gotovo svaka žena barem je na trenutak maštala o vlastitom Christianu Greyu. Međutim, potrebno je istaknuti kako je dinamika opisana u spomenutim djelima iznimno loš prikaz S&M odnosa jer umjesto na vezu koja se temelji na međusobnom poštovanju, jasnim granicama i informiranom pristanku, nailazimo na odnos prepun ucjena, manipulacija i, u najmanju ruku, prikrivenog psihološkog zlostavljanja.

Romantizacija boli

Upravo iz tog razloga određene struje unutar feminističkog pokreta glasno su se pobunile protiv odobravanja idealizacije takvih odnosa. Smatraju kako afirmacija S&M-a ojačava patrijarhalne zakonitosti te potiče na diskriminaciju i nasilje prema ženama, a samo postojanje dominantne i submisivne uloge ukazuje da je navedeno produkt patrijarhata. Također ističu da se putem erotizacije i romantizacije boli, kao temeljne sastavnice svakog S&M odnosa, žene implicitno navodi na zaključak kako će jedino vlastitom submisivnošću ostvariti i održati ljubavni odnos.

Nešto drugačiji pogled na popularizaciju S&M odnosa te utjecaj koji navedeno ima na moderne veze nudi sociologinja Eva Illouz u svom djelu Hard-Core Romansa. Illouz ni u kojem slučaju ne osporava nužnost ravnopravnosti niti dovodi u pitanje pozitivne tekovine feminističkog pokreta, ali ističe kako s promjenom položaja žena u društvu i njihovom emancipacijom istovremeno dolazi do promjena u ljubavnim odnosima. Pravna i politička jednakost, jednakost u radu i obrazovanju te posebno jednakost u privatnoj sferi dokidaju razne oblike muške dominacije.

Promjene se odvijaju i na polju seksualnosti – vjekovima potiskivana u okvire monogamnog braka, seksualnost se prelijeva preko nekoć postavljenih granica i stvara razne oblike odnosa i pojava koje postaju društveno prihvatljive – kratkoročne veze, neformalni brakovi, rastave i sl. U svemu navedenom žena je ravnopravna sudionica koji bira hoće li pristati na ponuđeno, a jednako tako, u svakome trenu od istoga može odustati. Pristanak je, kako navodi Illouz, uvijek djelomičan i nerijetko privremen, jer kada se upuštamo u ljubavnu vezu nikada ne možemo znati puni raspon mogućih ponašanja i scenarija na koje pristajemo.

Upravo zbog toga ona popularizaciju S&M odnosa tumači kroz novostečenu sigurnost koju takav oblik seksualne prakse donosi – S&M odnos poprima gotovo ugovorni oblik, svi mogući scenariji i ponašanja koja bi se mogla pojaviti razjašnjeni su do najsitnijih detalja, a granice prihvatljivog i neprihvatljivog nedvosmisleno su određene. Koliko god šokantna za javnost bila, S&M praksa za njezine praktikante postaje sigurna zona, poznat teritorij u kojem nalaze mir i zajednički nadilaze strah od onoga što sutrašnjica može donijeti njihovoj vezi. U svijetu modernih odnosa u kojima prevladava neizvjesnost, gdje je „dok nas smrt ne rastavi“ zamijenjeno s „dok ne odlučim drugačije“, na S&M može se gledati kao na svojevrsnu konstantu i čvrst oslonac.

Foto: Unsplash

On pruža sigurnost koju su u prošlosti pružale jasno definirane rodne uloge i s njima povezana prava i obveze, ali se pri tome ne vraća na tradicionalnu neravnopravnost među spolovima. U prilog tome idu i neka od provedenih istraživanja u kojima stoji kako su upravo muškarci koji u javnoj sferi svog života zauzimaju pozicije moći, oni koji su skloni prihvatiti submisivnu ulogu u S&M odnosu. Navedeno upućuje na zaključak kako S&M izbjegava nužno vraćanje žena u podređeni položaj te umjesto toga naprosto otvara mogućnost slobodnog biranja uloga, ali bez poniženja koje je svojstveno rodnoj neravnopravnosti. Ukratko, dokle god je riječ o potpuno dobrovoljnom odnosu između dvije informirane, odrasle osobe razloga za sablazan ne bi trebalo biti, no konačno mišljenje o opisanim preferencijama ipak donesite sami. Uostalom, whatever floats your boat doesn’t have to float someone else’s, zar ne?

Pročitaj više

BEAUTY 3.0

Nova istraživanja govore da se pripadnici generacije Z u metaverzumu osjećaju sličnije sebi nego u stvarnom životu. Istina, avatari su zabavni i fora, a nekad vam mogu spasiti i loš dan, no koliko je opravdana bojazan da će naši brojni digitalni identiteti u tom procesu stvoriti veći jaz između onoga što doživljavamo kao svoje idealno ja i onoga kako zapravo izgledamo.

JA, DIVA?

Ako se često osjećate kao da ste samo sporedna uloga u filmu o tuđem životu, možda je vrijeme da osvijestite „energiju glavnog lika“

DBL kodovi

Ako se gotovo 69% ispitanika oslanja na to kakve neverbalne znakove šalju vaše poruke, na vašem mjestu bismo dobro razmislili o emojijima, interpunkciji, gramatičkim greškama pa čak i o vremenu koliko vam je potrebno da odgovorite na poruku. Ili vi znate nekoga koga kvačice ‘pročitano’ i to bez odgovara pale?

Ljubavna bilanca

Ma je li moguće da su mnoge veze kao jeftini gadgeti koje kupite na netu. Naprosto imaju ugrađenu grešku koja će se aktivirati dana kada nam istekne garancija. Ako ste jako romantični, molimo da prestanete čitati ovaj članak, jer na društvenim mrežama se proširio opasan virus pod nazivom ‘pravilo 3 mjeseca’. Naime, prema ovoj teoriji zavjere ispada da svi mi imamo nešto kao unutarnji (nesvjesni) sat koji nas nakon tog vremena navodi da napravimo bilancu: želimo li tu osobu i dalje u svom životu ili se pokazalo da to ipak nije to? Jer nakon 90 dana nastupa onaj trenutak otrježnjenja kada partneri odlučuju žele li emocionalno, vremenski i energetski ulagati dalje u vezu.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.