Sjećate se onih davnih dana kada su prije početka filma prikazivali duhovite remindere preko velikog ekrana da ugasite mobitel. No otkako je opcija mute postala najnormalnija i to upozorenje je doživjelo evoluciju pa tako danas jednostavno na ekranu uz sliku ovce stoji efektna rečenica – ‘Ne prtljajte po mobitelu!’ Znate već one likove koji ispred vas svijetle kao krijesnice u mraku i neumorno se dopisuju ili tko će ga znati – možda guglaju kraj filma, jer vrijeme je dragocjeno i treba ga što više rasipati na kojekakve online aktivnosti, lajkati, komentirati, tagati, brisati, pregovarati s hakerima, dogovarati se, svađati, sekstati…
Kada vas zapljusne 11 sati novih informacija
Uostalom, da posla ima preko glave otkrili su i znanstvenici iz Globalnog centra za informacijsku industriju Sveučilišta u Kaliforniji kada su izračunali da mi u prosjeku tijekom dana dobivamo jedanaest sati informacija iz izvora poput pametnih telefona, kompjutera ili televizije. I može ovo suludo vrijeme s tehnološkim novotarijama napredovati koliko god brzo želi, činjenica je da se naš mozak i dalje ponaša kao u kamenog doba.
Burnout zbog skrolanja
Okej, znanje oduvijek osigurava preživljavanje, a to znači da dijelovi našeg sustava nagrađivanja ispuštaju hormon sreće dopamin svaki put kada prime novu informaciju. A to na kraju signalizira našem mozgu samo jednu stvar – Želim još!, ma koliko ta informacija bila bespotrebna i suluda. Sve dok jednog dana ne osjetimo da smo doživjeli neku vrstu informacijskog burnouta, da imamo visoki tlak, probleme s probavom, glavoboljom. Molimo nastavite niz…
I, ima li lijeka tom sumanutom gutanju informacija? I što to sada znači svjesnije birati informacije i medije. Pod jedan – odredite vrijeme kada ćete se intenzivnije pozabaviti s par tema koje vas zanimaju, umjesto da bjesomučno skrolate. Pod dva – postavite si vremenska ograničenja. Ovo se posebice odnosi na društvene mreže. Unaprijed vas upozoravamo – bit će gadno ako se aplikacija nakon sat vremena automatski zatvori pred vašim nosom. Tri – što češće posežite za knjigom, pa makar imali samo deset minuta, a ljudi u tramvaju vam se naviruju da vide što čitate. I pod četiri – otkrijte dobru staru dokolicu, dosadu i umijeće zvano dolce far niente. I nemojte se zaboraviti prijaviti na tjedni MOOD newsletter. Vidimo se i čitamo petkom!
Naslovni vizual: Unsplash+