Kada bismo morali birati najutjecajniju haljinu koja je obilježila 21. stoljeće, naš odabir bi sigurno bila poluprozirna Versace haljina koju je na dodjeli MTV-lijevih nagrada nosila Jennifer Lopez, a koja je toliko zaintrigirala svekoliku pažnju javnosti da je kasnije zbog nje rođena ideja koju danas znamo kao Google Images. Iako je zbog transparentnih odjevnih kombinacija tijekom godina nekoliko puta pao internet, izgleda da interes za poluprozirnim odijevanjem ne jenjava, jer ove godine trend se vraća jači nego ikada.
Kate Moss se nedavno pojavila na ulicama New Yorka u transparentnoj haljinu Saint Laurent by Anthony Vaccarello. Bella Hadid je raspametila svoje obožavatelje u prozirnoj čipkanoj haljini, a Cindy Crawford je zabljesnula na pisti u prozirnoj Versace kreaciji. U čemu je sada štos? Je li ovaj trik privlačenje pogleda i lajkova tako proziran da mu naprosto ne možemo odoljeti, jer iz nekog razloga baš uvijek djeluje ili iza ovog trenda ima nešto puno više?
Karijatide i Šeherezade
Jer, budimo iskreni, povijest prozirnog odijevanja ne započinje s J. Lo, ma što P. Diddy na to rekao (on je navodno nagovorio svoju tadašnju curu da odabere Versace haljinu jer je u toj kombinaciji najbolje ispala na digitalnom fotiću kod kuće). No, ne želimo sada ići tako daleko – sve do grčkih karijatida, niti zvati za izjavu daljnje rodice od Šeherezade.
No činjenica je da je bilo smjelih dama i kreatora koji su i prije otkrili moć prozirne odjeće. Tajanstveni portret iz 18. stoljeća nazvan “Portret mlade žene u bijelom”, rad nepoznatog umjetnika ponovno je doživio kulturni interes kada je osvanuo kao naslovnica romana “My Year of Rest and Relaxation” Ottesse Moshfegh, otkrivajući pri tome ženske dojke kroz tanki sloj tkanine.

‘Divljački stil’ i skandali
No prozirna odjeću koju su preferirale francuske kurtizane i koja se zvala “à la sauvage” nastavila je šokirati suvremenike te izazivati skandale i nakon Francuske revolucije. Naime, 1913. prozirne suknje i haljine izazvale su takav bijes da je gradonačelnik Portlanda naredio da se uhite sve nemoralne osobe koje ih nose, a izvjesna Bertha Hanscom je nakon razvoda izjavila “Moj muž je starinski fosil, a ja sam naprosto rođena za prozirnu odjeću i ne namjeravam je prestati nositi. Njima se ne sviđa, ali to me ne zanima. Pričekajte dok se razvedem, i oči će mu iskočiti.”
Ne znamo za njenog muža, niti gdje su mu bile oči, no činjenica je da publika nije ostala ravnodušna kada se na velikom platnu u prozirnoj haljini pojavila zvijezda nijemog filma i prva it girl Clara Bow. Bila je to scena iz filma “My Lady of Whims” iz 1925. godine u kojoj se glavna junakinja pojavljuje na maskenbalu čija tema glasi – ‘što manje odjeće, to bolje’. A potom se Hollywood toliko uplašio snage transparentne odjeće da je brže-bolje uveo samocenzuru pod imenom Haysov kodeks.
Od Marilyn Monroe do Yvesa Saint Laurenta
Doduše, bilo je još hrabrih pojedinaca koji su kršili pisana i nepisana pravila poput Marilyn Monroe koja je 1962. u poluprozirnoj haljini otpjevala Kennedyju pjesmu “Sretan rođendan, gospodine predsjedniče”, no činjenica je da smo se trebali strpjeti sve do seksualne revolucije da se oslobodimo starih okova, spalimo koji grudnjak i ponovno otkrijemo svoja tijela. A možda i neku bolju taktiku?
Bio je to genijalni Yves Saint Laurent koji se prvi dosjetio briljantne ideje – da će ženama omogućiti nošenje hlača, no s druge strane, neće ih zatvoriti u prestroga odijela do kraja jer će ostaviti i koji prozor u predivno žensko tijelo. Uostalom, tko je mogao do savršenstva razviti ovu sjajnu igru transparentnim materijalima od dizajnera koji je i sam hrabro pozirao gol, noseći samo svoje naočale.
Ne zaboravite mistiku!
I doista, ako malo bolje pogledamo, Yves Saint Laurent je bio taj koji nam je podario ideju da golo tijelo može biti tako osnažujuće, pogotovo ako se držimo onog drugog postulata – da s transparentnom odjećom ipak sačuvamo i neku vrstu misterija. Igra koju su do savršenstva dovele brojne zvijezde koje su prigrlile transparentnu odjeću od Rihanne, preko Beyonce do Kendall Jenner.
Pa ako tome pribrojimo i utjecaj virtualne stvarnosti te ono što zovemo second skin, AR filteri, phygital moda – činjenica je da prozirni odjevni predmeti nezaustavljivom snagom osvajaju modne piste i društvene mreže. Oduševljenje je trenutno tako veliko da modna kuća Yves Saint Laurent priprema veliku parišku izložbu pod nazivom “Le pouvoir des matières”, svojevrsni drugi dio nastavka sage o transparentnoj odjeći. Kako stvari sada stoje, red je da počnemo ulagati u specijalno donje rublje jer sudeći prema prijedlozima modnih kuća Miu Miu, Gucci, Dolce & Gabbana ili Etro, moda će izgledati kao da smo svi već nabavili X-ray naočale,