Tri godine prije nego što je film “Barbie” osvojio srca gledatelja i napunio kino-blagajne, a magenta postala boja 2023. godine, sjećam se da sam danima gnjavila svog dečka da obojimo spavaću sobu u zagasitu boju ciklame. I borila sam se za tu boju rukama i nogama kako sam znala, odbijajući s visoka prijedloge koji su mirisali na kompromis – magenta samo do razine očiju ili eventualno samo jedna strana zida. No to što je na kraju spavaća soba bila vizualno smanjena nije umanjilo moju vjeru u snažne boje. Uostalom, to je bila samo naša spavaća soba i duboka pink nijansa je djelovala senzualno i umirujuće.
Žestoka borba za jarke boje
Problem je nastao kada sam svoju ljubav prema psihodeličnim bojama i retro-futurizmu forsirala i prilikom uređenja kuhinje, vadeći s interneta sva moguća znanstvena istraživanja koja govore u prilog tome da crvena, narančasta i žuta potiču dobro raspoloženje i izazivaju apetit. Iz današnje perspektive to je doista bio ludo. Doslovce kao da u kvartu želim otvoriti restoran koji bi bio konkurencija jednom McDonlad’su.

Kada uzorci izazovu napad migrene
A onda je jedan odlazak u Beograd drastično poljuljao moju ljubav prema bojama. Došla sam u posjet prijateljici koja me odvela u obilazak top dizajnerskog studija koji je pucao od jarkih boja, kružnih oblika te valovitih, cik-cak i op-art uzoraka. Gdje god bih pogledala boje su plesale ili je bolje reći divljale i dominirale – tapete, tepisi, stolovi organskih oblika, a onda mi je pozlilo od svih tih silnih senzacija. Dobila sam tako žestok migrene koji nisu uspjele suzbiti niti dvije tablete. No pogađate, najfanatičniji zaljubljenici u boje ne odustaju tako lako zbog jednog napada migrene pa sam tako i dalje u javnosti navijala za jarke boje. Iako sam u tajnosti svoga doma prvi put proučila što o harmoničnim bojama kaže pravilo 60-30-10.

Boje koji voli vaš očni živac
O čemu je sada riječ? Naime, nije tajna da postoje neke boje i njihove kombinacije koje djeluju na naš mozak užasno skladno, harmonično i ono što se kaže ugodno oku. Kao što postoji i velik broj onih koji, čim vide riječ pravilo, učinit će sve što je u njihovoj moći da ga zaobiđu u što širem luku, jer žele od svog stana napraviti posve jedinstven prostor s bojama koje vole. No kako pomiriti sve te želje – odabrati boje koje volite, a pri tome paziti da se te iste boje međusobno vole, a uza sve to da ih mogu podnijeti i vaš očni živci, centar za ravnotežu te naposljetku mozak.

Pravilo 60-30-10
Srećom, postoji jednostavno pravilo uređenja, a na koje se stručnjaci za interijere oslanjaju već godinama i koje bi vam moglo biti od koristi ako želite stvoriti skladnu sliku stana. Čitaj – da mješavina boja ne bude previše šarena, žestoka i opterećujuća. To je pravilo 60-30-10 koje nam otkriva kako izgleda idealna raspodjela boja u postocima. Pa ako već postoji i formula idealnih prezentacija, tzv. Kawasaki metoda 10-20-30, zašto ne bismo imali i algoritam za uređenje stana. Evo kako pravilo 60-30-10 funkcionira!
60% prostora treba zauzimati glavna boja. Ona doslovno daje osnovno raspoloženje, a u toj glavnoj boji bi trebali biti zidovi, tepisi i komadi namještaja. Sa sekundarnom bojom uređuje se 30% prostora. Ova boja posebno je pogodna za zavjese, tepihe, pojedine zidove ili manji namještaj. I konačno, 10% ide za akcent boje i ona zapravo predstavlja neku vrstu vrhunca u prostoru. Nešto kao trešnja na vrhu torte. Za akcent boju posebno su prikladni jastuci na kauču i dekorativni dodaci – stvari koje se mogu brzo zamijeniti prema želji, primjerice, prilikom promjene godišnjih doba. Hm, zvuči logično, ali tko će sada nagovoriti dečka da prefarba onu magentu. Ima li kandidata?
Naslovna fotografija: Unsplash+