VELIKI BIJEG

“EAT THE RICH” KAO ŽANR: Čine li suze i jad pretjerano bogatstvo „probavljivijim“?

Kristina Stakor
02.02.2024.

Kako su nesretni bogataši postali hit malih i velikih ekrana?

Eskapizam

Kad je u ožujku 2020. krenuo prvi lockdown, te ostajanje kod kuće i gledanje TV-a nije bio luksuz ili lijenost već nešto što radimo kako bi ostali sigurni, spasili svijet ili što već, među hit showovima bio je i „Selling Sunsets“. Reality show nudio je potrebnu dozu eskapizma: velike vile sa staklenim plohama koje otvaraju pogled na brežuljke i ocean umjesto sumorna četiri zida s pukotinama. Louboutinke koje gaze po mramornim podovima u kućama gdje se kao najveći problemi čine tko je što rekao o čijem bivšem dečku na „Botox&Burgers“ partyju. Ima li bolji način za uspavljivanje?

Uz Kardashianke, Real Housewives i slične programe, moglo bi se reći da takvog eskapističkog „realnog“ sadržaja koji daje uvid u nerealne živote ultra bogatih ne nedostaje, kao ni potražnje za njim. No čini se da su u posljednje vrijeme lijepa odjeća i interijeri pali u drugi plan, a u fokus je došla drama. I to ne samo u reality žanru, već i u fikcionalnim serijama i filmovima.

Patnja

Među najgledanijima iz sezone u sezonu je „Nasljeđe“, serija o imućnoj medijskoj obitelji u kojoj borba za nasljedstvo nije elegantnija od barske tučnjave. Pravi kulturološki fenomen postala je i serija „Bijeli Lotus“ o bogatašima koje iz ponora osobnog jada ne izvlači ni odmor u najluksuznijim resortima. Sajam taštine u ovom je slučaju i studija narcističkog i drugih psiholoških poremećaja, a suze i problemi tih pripadnika 1% postaju komedija za ostalih 99%.

Samo prošle godine mogli smo pogledati i tri hit filma sa sličnom premisom: „Trokut tuge“, „The Menu“ i „Nož u leđa: Glass Onion“.

U prvom se na luksuznom krstarenju preispituju društvene norme i privilegiji na poprilično direktan, ali duhovit način. A drugi je mješavina crnohumorne komedije i horora, koja se sprda s kultom rafiniranih gastronomskih iskustava i prestižom restorana s Michelinovim zvjezdicama, te naravno, višom kastom koja si to može priuštiti. U trećem skupina bogatih prijatelja biva suočena s vlastitim pokvarenim moralnim kompasom i izdajom.

Osveta

Ono što većina tih filmova i serija ima zajedničko za početak je mjesto radnje: izolirani otok, jahta ili kruzer, privatni resort koji se iz luksuznih utočišta redovito pretvore u krvavo mjesto zločina.  

Kod „Nasljeđa“ borba se uglavnom događa između pripadnika najuže obitelji, te Toma i Grega, supruga i „siromašnijeg“ rođaka koji žele pripadati privilegiranom krugu. U „Bijelom Lotusu“, „Trokutu tuge“ i „The Menu“ borba je određenija klasom – posluga protiv klijenata.

S popularnošću koja obara rekorde gledanosti, „Eat the Rich“ sadržaj postaje žanr za sebe. Ono što takvi programi nude ide puno dalje od pukog eskapizma, divljenja raskošnim interijerima i dizajnerskim komadima. Daje uvid u svijet nedodirljivih, ali u kojem i oni koji bi u njemu trebali uživati bivaju nesretni. Zašto toliko uživamo u fikcionalnoj patnji bogatih?

„I bogati plaču“, „novac ne može kupiti sreću“ i slične floskule postale su realizirana metafora žanra koji osim fantazije o takvom životu luksuza i eskapizma gledateljima nude i fantaziju o klasnoj borbi.

„Moramo vjerovati da moćni mogu patiti, da mogu biti poniženi, da pomisle da nema izlaza. Ako nema nade za nas, možemo se barem nadati da će biti beznađa i za one koji su nam uništili nadu“, citira Variety teologa Adama Kotskog.

Jedan od razloga popularnosti ove teme u posljednje vrijeme neki vide i u izumiranju srednje klase, te ekonomskoj nesigurnosti no smatraju da se radi samo o fazi.

„Teško je reći gdje ćemo ići nakon ove ‘eat the rich’ faze, jer to ovisi o tome što će se dogoditi. Ako ljudi žive dobro, ako ekonomija cvate, smatram da će biti manje kritike na račun bogatih“, rekao je Jonathan Kuntz, povjesničar filma na UCLA. A dok se nadamo (i radimo na) ekonomskom rastu, možete biti sigurni da ćemo budno pratiti i nedaće onih s više sreće.

Pročitaj više

Powerdressing by Američki psiho

Kako je još jedna sumnjiva teorija o tipovima muškaraca doživjela takav uspjeh na društvenim mrežama, promovira li takvo ekstremističko razmišljanje novi tip toksične muškosti i zašto su svi ludi za modnim stilom koji je u filmu “Američki psiho” nosio Patrick Bateman, jedan od najvećih zlikovaca u povijesti filma

Ima li pameti u avionu?

Zašto sve više muškaraca odbija u avionima vodu, hranu, piće, mjuzu, zabavu, pa čak i odlazak u WC? Njihov cilj – doseći više ja, raditi na sebi i pohvaliti se već sutradan na društvenim mrežama da si muško. Iako možda stjuardese blagonaklono gledaju na ovaj trend, jer će se barem malo odmoriti, brojni liječnici i stručnjaci za meditaciju su i više nego sumnjičavi. Istražili smo što se krije iza opasnog trenda, a koji je potaknut TV serijom “Hijack” u kojoj glumi Idris Elba i zašto nas neodoljivo podsjeća na zaplet novog filma Rubena Östlunda, a koji se događa baš u avionu.

Dizajneri i redatelji

Zašto sve više modnih kuća otvara svoje filmske odjele i tko su redatelji koji ih inspiriraju?

Svijet ima nove tajne agentice

Je li glumica Gal Gadot svojim posljednjim filmom ‘Heart of Stone’ zadala ozbiljan udarac svim muškim super junacima i tajnim agentima?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.