Galerija Trotoar

IMAGINARNA PRIRODA BUDUĆNOSTI: Izložba “There Will Be Bliss” umjetnika Emira Šehanovića

Nika Kovačić
22.03.2024.

U petak 22. ožujka 2024. u 19 sati galerija Trotoar u Zagrebu otvara izložbu Emira Šehanovića naslovljenu “There Will Be Bliss”.

Na svojoj prvoj samostalnoj izložbi u Zagrebu, Emir Šehanović predstavlja novi ciklus radova kojima istražuje kompleksne teme poput ljudske imaginacije, kreativnosti i osjetljivosti te njihovog utjecaja na stvaralački proces. Izložbom “There Will Be Bliss” uvodi nas u svijet začudnih apstraktnih formi – monumentalnih skulptura i digitalnih printeva – kojima istražuje moguću postljudsku budućnost i pitanje kako ćemo vidjeti svijet kada priroda postane manjina. Šehanović diskretno ističe posljedice ljudskih postupaka, potičući nas na razmišljanje o našoj ulozi u svijetu suočenom s prijetnjama kao što su razaranje životne sredine i umjetna inteligencija.

Rođen u Tuzli, Šehanović trenutno živi i radi u Beogradu i aktivan je na međunarodnoj izlagačkoj sceni. Nedavno je, također, uvršten među 100 najboljih kipara sutrašnjice, u izboru izdavačke kuće Thames and Hudson. Izložba se može pogledati do 1. lipnja 2024., a popratni program bit će najavljen naknadno.

Iz teksta o izložbi, Ivana Šukovića:

„Why aren’t revolutions started by the most humane people? Because humane people don’t start revolutions, they start libraries… and cemeteries”.
Jean-Luc Godard, Notre Musique

Postoji svijet opipljivih predmeta. Postoji i ona druga stvarnost koju nosimo u sebi, oblikovana stečenim iskustvima i naučenim lekcijama. Pod pretpostavkom da imaginacija i kreativnost sadržavaju definicije koje djelomično identificiraju pojedinca, ne smijemo zaboraviti da je “osjetljivost” primarno stanje koje potiče stvaralački proces.

Vratimo se na primjer izravne intervencije čovjeka u organske procese prirode, u kojima se mašta kreće slobodno i gradi posebni osjećaj, kantovski rečeno “stanje uzvišenosti”. Uzvišenost projicira ljudsko biće izvan njegove konačne, ograničene prirode i usmjerava na nepregledne mogućnosti. Ta neobuzdana i neograničena gesta upravo razotkriva težinu i potencijal u umjetničkoj praksi Emira Šehanovića. Uz blago podrugljivi podton, za naše vrijeme može se reći da je “blaženo”, baš kao što nam umjetnik sugerira.

Izložba “There Will Be Bliss” ironično upozorava i ujedno nas uvodi u aranžman monumentalnih skulpturalnih formi koje osciliraju između uzbuđenja i čuđenja. Ta savršeno producirana djela nalik su na tragove nekoga paleolitskog iskustva gdje gledamo sliku, ali ne i stvarnost. Reklo bi se da na tren prisustvujemo ruševinama budućnosti, onoj svjetskoj povijesti koja neosporivo potiče inertnost i strah kojemu svjedočimo.

Daleko od ilustracije “ostataka života”, od imitacije oblika nekog fosila, autor pokazuje ono što nije predvidivo u činu stvaranja, podsjeća na to da je za umjetnički proces prijeko potrebno izaći iz “reda”, da je u tom činu fundamentalno odstupanje prema onome što nema mjere ni propisa. Emirove skulpture, kao neki portreti, upozoravaju na moguću postljudsku budućnost kada mi, dominantna vrsta na Zemlji, izumremo i divlje biljke prekriju ruševine hiper-urbane civilizacije.

U aktualnoj postavci autor kombinira skulpturu s printovima nastalima montažnim postupkom u kojima prepoznajemo umjetnikov autentični antropocentrični stav, koji prate očita značenja i nepredvidivi detalji. Ovi pseudo-prirodni motivi posjeduju potencijal koji se opire definiciji, čine vidljivim ono što ostaje nevidljivo mnoštvu i postaje razumljivo u doba virtualne stvarnosti. Posebna je vrijednost ovih prizora što u digitalnoj eri sugeriraju na zaokret prema hiperrealnoj slici, uvode nas u neki nama nepoznati i novi ambijent izmišljene prirode budućnosti. Razumijevanje ovih prizora uklapa se u viziju svijeta koji ne možemo promijeniti, što nas pritom ne prisiljava da postavimo pitanje imamo li pravo ili porazno griješimo.

Svjedočimo najnesigurnijem vremenu u povijesti čovječanstva, okruženi smo umirućim planetom s nadolazećim prijetnjama kao što su razaranje životne sredine, masovna izumiranja, umjetna inteligencija i biogenetika. Šehanović diskretno stavlja naglasak na posljedice naših postupaka, suočava nas s potresnim pitanjem – kako ćemo vidjeti svijet kada priroda postane manjina?

Budući da je ljudsko biće nostalgično, ono što mu može nedostajati jest svijet kakav je nekad bio, uspostavljen u nekom prostoru. Ako s gledišta nedostajanja govorimo o vizijama prostora ovog umjetnika, pred nama je neka nova prirodna evolucija, doživljaj koji nas navodi da tragamo za komparativnim vrijednostima, da očekujemo i (ne)prihvaćamo postojeće.

Promišljanje o statusu i funkciji, postupcima i budućnosti umjetnosti pokreće pitanja koja nisu uvijek izravno povezana s umjetničkim stvaralaštvom, ali koja s njim snažno komuniciraju. Čini se da nas umjetnost Emira Šehanovića polako priprema za razmatranje naglih kolektivnih i individualnih rutina, a prostor predviđen za njezinu prezentaciju postaje prožet brojnim mehanizmima – blokiran, strukturno prilagođen ili obilježen. – Ivan Šuković

O UMJETNIKU:

Emir Šehanović (Tuzla, 1981.) živi i radi u Beogradu. Proučava suvremeni svijet koji se ljudskim djelovanjem raspada i doslovno pretvara u talog. Objektima udiše (postljudski) život ili bar nešto nalik na život. U svojem radu često sjedinjuje dijelove različitih tijela, stvara raznovrsne hibride onoga što jesmo i onoga kako se prikazujemo. Uvjeren u to da je tijelo u osnovi fluidno i da se tjelesnost sastoji od konspirativnog prožimanja naših osjetila, propituje načine na koje se ono, uspješno ili neuspješno, uklapa u vlastiti estetski okoliš.

Izvan regije, izlagao je na grupnim i samostalnim izložbama, među ostalima, u galerijama Jeune Création, Les Beaux-Arts de Paris (2018.), AQB Project Space u Budimpešti (2018.), Ultrastudio u Los Angelesu (2018.), Gallery Weekend u Berlinu (2015.), na Video Art Festivalu u Ateni (2013), a sudjelovao je i na umjetničkim sajmovima Liste (2015.), Parallel Vienna, ArtGeneve (2018. i 2019.) i Vienna Contemporary. Nedavno je uvršten u monografiju 100 Sculptors of Tomorrow u izdanju izdavačke kuće Thames and Hudson.

Pročitaj više

Tko je mlada španjolska umjetnica koja je oslikala novi album Lily Allen ‘West End Girl’, a koja tako dobro miksa barokne utjecaje sa suvremenim izričajem?

Kada svi snimaju serije, Kim Kardashian je snimala reality. A kada je cijeli svijet uskočio u reality vlak – od Beckhamovih do kraljevskih obitelji – ona je odlučila napraviti pravu cringe seriju. Ili vi znate bolji trailer od onoga da je serija duboka kao Instagram post, da ima najgoru radnju, neuvjerljive likove i najgore scene poljubaca svih vremena. Je li to Kim Kardashian upravo smijenila s trona Eda Wooda, najgoreg redatelja svih vremena?

KOJA JE SLIKA VREDNIJA?

Zanimljiv eksperiment koji smo zapazili u sjajnoj HRT-ovoj znanstveno-putopisno dokumentarnoj seriji ‘AHA!’ dao nam je povod za razmišljanje kako vrednujemo umjetnička djela. I, mislite li da možete procijeniti koje djelo ima veću vrijednost? Pokušajte procijeniti ova dva djela…

Noćna mora svih polemičara i vlasnika tankih živaca – knjiga Mel Robbins koja već u naslovu sadrži i glavnu mantru: The Let Them Theory. Ma lako za teoriju, to već manje-više svi znamo, ali kako je primijeniti u praksi?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.