Emancipacija, ravnopravnost i inkluzivnost

UMJETNIČKA DJELA KOJA INTRIGIRAJU: Što se krije iza rada ‘Politika boja’ Siniše Ilića

Aleksandra Orlić
23.02.2024.

Što se krije iza fascinantnog umjetničkog djela Politika boja – Hromopolitika beogradskog umjetnika Siniše Ilića, a koji je bio izložen na 58. Zagrebačkom salonu. Postavili smo autoru 12 ključnih pitanja…

„NE RADI SAM“ bio je naziv koncepta 58. Zagrebačkog salona koji je ove godine održan u siječnju u galeriji Lauba, a na kojem su prikazana 62 sjajna rada, no kako stvari stoje jedan rad kao da je nametnuo još jedan radni naslov, a koji bi se mogao opisati i kao ‘NE GLEDAJ SAM’. Naime, na dnu izložbenog prostora na zidu je bila pričvršćena gigantska zastava koja je naprosto vibrirala u jarkim bojama i kao da je automatski prizivala gledatelje da joj se približe na kraju putovanja i odgonetnu slojeve figura, simbola i apstraktnih oblika.

Bio je to rad ‘Politika boja – Hromopolitika’ sjajnog beogradskog umjetnika Siniše Ilića, a pred kojim su posjetitelji stajali, podizali glave i glasno diskutirali. Nekima su asocijacije bile zastave revolucije, nekima migracije i miješanje naroda, trećima otvorne špice filmova i serija kao što su Vertigo, Mad Men ili grafiti Danijela Žeželja, a četvrti su rad opisali kao ‘Kada Edo Murtić sretne siluete Zoltana Novaka, Matisse se zadovoljno smije, a aktivisti kuju planove’. No mi smo nakon brojnih razgovora i teorija u Laubi zamolili ovog sjajnog umjetnika da nam otkrije kakav je njegov emotivni i politički odnos prema radu te kako je tekao kreativni proces rada na umjetničkom djelu koji je izazvao toliko oduševljenja.

Siniša Ilić, foto Lies Jon Vandenhende

Trenutak kada je rođena ideja

Dugogodišnji suradnik, kazališni redatelj i prijatelj Bojan Đordjev pozvao me da surađujemo na performativnom radu Politika boja – Hromopolitika. Bili smo inspirirani umjetnošću u javnom prostoru, slikama i mozaicima na fasadama zgrada, posebno onima na zgradi nekadašnje Škole političke edukacije, današnjeg poslovnog prostora, i na jednom od paviljona na sajmu iz šezdesetih godina prošlog stoljeća u Tbilisiju, kao i slikom Crni lav, Nika Pirosmanija.

Politika boja je diskusija o poziciji slike i reprezentacije u umjetnosti i kulturi, dostupnosti umjetnosti narodu i javnosti, porukama emancipacije, rada, ravnopravnosti, inkluzivnosti. Prostor u kojem se događa performans je serija od šest slika izvedenih u tekstilu, od kojih je svaka dimenzija 6×8 metara i koje su sastavljene od rukom izrezanih formi te postavljene na pod sale. Njihovim pomicanjem događa se performans koji aktivira i dekonstruira nesigurni status slike kao polja društvene aktivnosti. Tako promjenljiva slika nas vodi kroz slikovni svijet politike. Izrezane forme tako postaju biljke, vatrogasci, amebe i planktoni, sunce i astronauti, javnost i agora.

U finalu izvedbe cijeli se prostor pretvara u ekstatičku scenu, između apstrakcije i ljudskih silueta koja u sebe asimilira zvuk, pokret, prostor, izvođače, ali i participaciju publike, ključnu za fizičko aktiviranje slike. Upravo slika koja je centralni dio te scene izložena je na 58. Zagrebačkom salonu lucidnog naslova Ne radi sam, po pozivu kustosice Branke Benčić.

Više zastava i revolucija koncept, a manje kruti okvir i salonska umjetnost

Prvi rad iz serije otisaka na velikim tekstilima je slika Orijentacija u 100 revolucija. Slika i apstraktna i figurativna, otvorena za interpretaciju, ali naslovom usmjerena prema sadržajima i formama u kojima prepoznajemo geopolitičku i povijesnu sliku svijeta. Svojim formatom slika prekriva galerijski prostor, a bila je i iznošena iz interijera i postajala vrstom soft intervencije u javnom prostoru, na trgu, komercijalnim prostorima, glečeru Kaunerthaler, čime biva dio pejzaža, element u okolišu svakodnevice, tema revolucije utkana u okolna tkiva

Orijentacija u 100 revolucija, Innbruck, foto Daniel Jaarosch, 2021.

Crni Mediteran je pejzaž mediteranskog bazena, uronjen je u ambivalentnost dana i noći, prostor društveno-političke dinamike, protoka robe i ljudi, u vremenu izbjegličke i humanitarne krize koja tu regiju godinama čini po život opasnim i rizičnim prostorom radikalnih kontradiktornosti; s jedne strane to je osunčani turistički pojas, a s druge humanitarna katastrofa izbjegličko-migrantske krize. Slika povlačenjem prekriva urbani okoliš koji čini naš horizont. 

Crni Mediteran, KiG Graz, foto Alex Gschiel, 2023.

Dom kulture su dvije slike ponuđene publici za razmišljanje o poziciji današnjeg prostora za kulturu, kada je umjetnosti pod pritiskom neoliberalnih uvjeta proizvodnje i prikazivanja. Slike su na mjestu svečane zavjese i rikvanda – tradicionalnih mjesta reprezentacije i ogledanja društva u vlastitim kulturnim institucijama. Dom kulture je postavljen u Centru za kulturnu dekontaminaciju, svojevrsnom domu kulture Beogradu.

Dom kulture, CZKD, Beograd, Srdjan Veljovic, 2021.

Vjerujem da se možemo vezati za medijski različite slike, nešto razumjeti i dati joj auru objekta želje, mjesta, prizora koji nam pruža mir, nemir, zadovoljstvo našem tijelu i umu… tako da koncept salonske umjetnosti kao pasivne i nekritičke nije u centru mog bavljenja umjetnošću.

Prvi izlazak rada u svijet

Politika boja je premijerno prikazana i razvijana u Montyju u Antwerpenu, a zatim u KAAP-u u Bruggeu i Bozaru u Bruxellesu u okviru festivala Europalia Georgia, koji se svake dvije godine održava u belgijskim gradovima, s fokusom različite europske regije. Izlaganje na Zagrebačkom salonu joj je do sada prvi izlazak u likovni svijet.

Interakcija s publikom

Publika je uvijek uključena u rad, gledanjem, znanjem, posjetom, tijelima, diskusijama koje ljudi vode između sebe ili u sebi, razmišljanjima, uostalom time što sam i ja publika toliko toga. Ipak, sve nas je nekada dotakao neki umjetnički rad koji je ostao u sjećanju, odigrao transformativnu ulogu i na kraju nas promijenio, zar ne? Moji radovi koji su interaktivni i performativni, uglavnom daju umjetnost direktno u ruke publici, ne razdvajaju ih, već ih publika ili performeri aktiviraju, pomiču i postavljaju u relacije s drugim elementima, tumače, ne nužno govorom.

Chromopolitika, Monty, Antwerpen, foto Alexandra Bertels, 2023.

Asocijacije na slobodan pad

Metafora slobodan pad me asocira na prekarnosti u kojima se krećemo te na društvo koje se ne može brinuti o sebi i drugima. Iako mislim da ljudi generalno jesu solidarni i skloni dati podršku, živimo u vremenu masovnog urušavanja sustava podrški. Slika Politika boja nema unaprijed definiranu orijentaciju kako bi trebala biti izložena, sa sve četiri strane se može gledati, može biti na podu ili lebdeća, zategnuta ili opuštena, i njen slobodan pad na Salonu mi se čini kao dobra postavka.

Chromopolitika, 2023.

Kreativni proces rada

Sve su to povezani procesi i slika koja je bila izložena na Salonu je dio niza istraživanja, a završena je u samoći neke večeri u trenutku koncentracije, kada sve te papire i akvarele složim u skener i napravim efemernu sliku, čiji original ne postoji, već samo hrpa segmenata. Sve što se vidi na tekstilu Politika boja u originalu stane u plastičnu futrolu manju od A3 formata.

Vaš unutarnji film

Svidjelo mi se kada ste spomenuli Matissea u uvodnom tekstu, ranije sam znao njegove slike, onda sve to zaboravite u nekom trenutku, a paralelno s kolažima koje sam počeo raditi, naišao sam na snimke njega kako reže papire u kolaže i mislim si, zadovoljno gledajući te klipove, kako je to jedan sretan deda. Tko zna, možda nemam pojma o Matisseu.

Chromopolitika, KAAP, Brugge, foto Ilse Philips, 2023.

Društveno angažirani radovi vs. vizualna ljepota

Mislim da se te dvije stvari ne isključuju i da su formalno, ili kako kažete po vizualnoj ljepoti, estetski, najprivlačniji, najeksperimentalniji, pa da kažem i najzagonetniji i emotivniji upravo radovi nastajali paralelno sa, ili kroz različite borbe.

Chromopolitika, Monty, Antwerpen, foto Alexandra Bertels, 2023.

Nomen est Omen

Politika boja je naslov kojim je Bojan obojio i istraživanje i performans i slika na Salonu ga je prisvojila. Da, boje imaju i društvenu simboliku i u tom smislu ovaj rad je donekle dekonstruira, odustajući od ustaljenih stereotipova i politika boja, stvarajući likovni narativ koji je šaren, ilustrativan, raspričan, deskriptivan i govori o izobilju značenja i relacija, izlazeći pri tome iz rigidnih razumijevanja boja i formi.

Dvojbe i borbe

Dvojbe i borbe, da, u različitim oblicima, strastima, dilemama, iscrpljenjima.

I ja bih bio super slikar, ali nikada ne znam u kojem trenu stati, David Bowie

Ovo je duhovito pitanje. Dok, kako bi rekao Stilinović – radim, odmaram, ili se “dosađujem“ u jednom trenutku kažem ok, to je ok. Da ne mistificiram, volim i nedorečene i doslovne – ‘nacrtane’ radove, a osjećam da je rad gotov kada procijenim da je dovoljno stvari rečeno, da je dovoljno toga na stolu i da se ne želim dalje raspričavati. To bi bilo kao neka fina igra na sreću, samo bez saznanja jesmo li izvukli srećku ili ne.

Chromopolitika, Monty, Antwerpen, foto Alexandra Bertels, 2023.

Što vašem radu donosi budućnost

Rad će u nekom svom obimu biti izložen u beogradskom neovisnom prostoru Kvaka 22 u travnju, a nadam se i u svom izvornom performativnom obliku uskoro. Da, nastavci, serije, detalji, dodaci, arhipelazi, fusnote, sezone radova, sve su to formati kojima se bavim u svojoj praksi.

Siniša Ilić je likovni umjetnik koji se kroz različite medije bavi društvenim fenomenima i mehanizmima istražujući forme rada, tenzija u društvu, nasilja i nestabilnih situacija. Izlagao je u Muzeju suvremene umetnosti, Muzeju Afričke umetnosti, Kulturnom centru i na Oktobarskom salonu u Beogradu; galeriji Nova u Zagrebu; muzeju MAXXI u Rimu, Georges Pompidou centru, Kadist Fondaciji u Parizu; galerijama Tate Modern i Calvert 22 u Londonu; Uralskom bijenalu u Jekaterinburgu, Kunshalle, WUK i Open Space galerijama u Beču, LOFOTEN festivalu, MSUu u Zagrebu i Ljubljani, Kunstraum Innsbrucku… Među osnivačima je TkH (Teorije koja hoda) umjetničko teorijske platforma iz Beograda (2000-2017). Istražuje forme kolektivnog rada, performansa, bavi se dizajnom scenskog i izvedbenog prostora, kao i istraživanjem pozicije umjetnika kao kustosa. Više i radovima na: http://sinisailic.blogspot.com.

Fotografije: Siniša Ilić

Pročitaj više

Glas kritike

Momčilo Otašević, jedan od najpoznatijih kazališnih, filmskih i televizijskih glumaca, osim što redovito oduševljava publiku svakom svojom ulogom, zavidno dobro žonglira mnoštvom poslovnih obveza. U kratkom predahu između snimanja, za Mood.hr podijelio je prednosti i mane užurbanog rasporeda, osvrnuo se na vlastite dramske početke te progovorio o društvenoj odgovornosti neodvojivoj od glumačke profesije.

Od prvih lakovjernih ideja da nas Mjesec čini ludima preko obećanja ludih menadžera koji učestalo koriste izraze kao što su ‘to infinity and beyond’ pa sve do holivudskih fantazija o životu na drugim planetama, Svemir i Mjesec su postali neiscrpno vrelo inspiracije.

Naši daleki preci iz pećina bi bili zadivljeni – jer konačno smo smislili kako će sve te divlje životinje i fascinantne priče oslikane na pećinama doista oživjeti. Dovoljno ih je dotaknuti jednim klikom!

Superman neka ostane. Ostali, razlaz!

Ima li uopće smisla govoriti o filmskim žanrovima otkako je Oscara dobio film koji je prekinuo sa svim tradicijama – ‘Sve u isto vrijeme’, a grčki redatelj Yorgos Lanthimo je u svom filmu ‘Ubojstvo svetog jelena’ ubio i linearnu naraciju. Uostalom, i Woody Allen je svoj posljednji film ‘Coup de Chance’ prikazan u Veneciji definirao kao romantični triler. No s druge strane, dajte bilo što samo da se riješimo tih napornih superjunaka. Superman je i više nego dovoljan da spasi svijet.

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.