Zaboravljeni užitak

NEOBAVEZNO GUŠTANJE: Moramo li baš uvijek hobi pretvoriti u zaradu?

Kristina Stakor
17.12.2023.

Sve je više savjeta i primjera kako hobi pretvoriti u novi izvor prihoda, što navodi na pitanje: smijemo li uživati u slobodnom vremenu bez potrebe za njegovom monetizacijom?

Neka od mojih najranijih sjećanja vezana su za užitak crtanja. Cvijeće, karikature, modne siluete, portreti – niz motiva koji me inspirirao rezultirao je time da uvijek imam olovku i list papira pri ruci. A onda je to sve odjednom nestalo. Nemam vremena – za crtanje, šivanje, vezenje, pletenje, izradu nakita i brojne druge stvari koje su me nekoć veselile.

Nažalost, mislim da nije problem samo u meni: kad pogledam oko sebe, većina ljudi radi prekovremeno, bori se s burnoutom i rijetko nalazi trenutke za neobavezno guštanje u hobijima. Što ne znači da su te aktivnosti zauvijek nestale, ali u brojnim slučajevima pretvorile su se u način zarade (primarne ili sekundarne) ili izgradnju brenda. Koliko puta ste naišli na naslove tipa “kako pretvoriti hobi u posao“?

Troškovi života dramatično rastu, a plaće ne slijede isti tempo, pa mnogi traže dodatne izvora zarade i način da unovče svoje talente. Pretvoriti strast u izvor prihoda nije loše, dapače, no čini se da današnja nesigurna vremena i tzv. hustle culture nepovoljno gledaju na hobije čiji je jedini benefit naš osobni gušt, a ne dodatni ili novi izvor zarade. Smijemo li danas uopće uživati u slobodnom vremenu bez potrebe za njegovom monetizacijom?

Čemu služe hobiji

Sama riječ hobi u srednjem vijeku označavala je malog konja, ponija, a kasnije dječjeg drvenog konjića za ljuljanje tj. zabavnu aktivnost koja nikamo ne vodi. Kasnije, s ograničenjima radnog vremena i uvođenjem vikenda (tek u 20. stoljeću!), na hobije se gledalo blagonaklono, kao na most između poslovnog i privatnog, kao dobar način za produktivno provođenje slobodnog vremena, umjesto odavanja dekadentnijim užicima.

Neovisno o mišljenju nekadašnjih moralista, bavljenje hobijima, bez obzira radi li se o kukičanju ili planinarenju, povoljno utječe na zdravlje, pokazale su studije. Može smanjiti simptome depresije, stresa te popraviti raspoloženje i pozitivne emocije.

Hobi – biznis ili ispušni ventil?

Pa ipak, u posljednje vrijeme, za mnoge hobi predstavlja samo dodatni izvor – stresa. Savršene pite na profilu poznanice koja je ostvarila san likova iz romantičnih komedija i korporativni posao zamijenila svojom strašću – pečenje kolača pretvorila je u uspješan biznis; kolegica čija su primanja porasla zahvaljujući webshopu na kojem prodaje narukvice koje izrađuje vikendom… Svaka čast onima koji su se na to odvažili i u tome uspjeli te i dalje to rade s užitkom. Ali mnogi osjećaju pritisak ili krivnju što sami nemaju tu hrabrost ili interes.

Umjesto da se osjećamo dobro kad ponovno primimo u ruke kist, pletaće igle ili vrtne škare i opustimo se, pitamo se – a što mene sprečava? I uskoro se uhvatimo kako više ne valjamo tijesto za kolače za obiteljski ručak s guštom, već pretražujemo i profesionalnu fotografsku opremu, živciramo se jer se tijesto nije diglo, a fotka treba biti objavljena do 17 sati jer tada je najveća aktivnost naših pratitelja…

Hobi bi trebao biti ultimativni „me time“, no sve više postaje još jedan aspekt života u kojem težimo perfekcionizmu. Jer ako nismo najbolji i ne pokažemo svima da smo najbolji, koji je uopće smisao… A to je pritisak eksterne validacije koji bi trebao biti nespojiv s idejom hobija.

Hobi bi trebao biti nešto što radimo neovisno o publici, aktivnost u kojoj s vremenom postajemo bolji jer nas zanima, a čak i ako to poboljšanje izostane, ne znači da u njemu ne bismo trebali uživati. Krajnje je vrijeme da ostavimo mobitel negdje sa strane i ponovno u ruke uzmemo kist, trzalicu ili pletaće igle i naprosto si damo oduška.

Pročitaj više

Čovječuljak u glavi kao unutarnji kapitalist

Ako se niste dali zbuniti s ovime “ili” mi smo za varijantu da jedno ne isključuje drugo. Zašto ne bismo imali oboje? Razmišljam o današnjem tržištu rada i pitanju za milijun eura: Što točno želite?

chit chat

I usputno čavrljanje sa strancima je vještina koja se može istrenirati, a mi donosimo par prijedloga kako bi ono bilo što ugodnije

moć misterioznosti

Lako bi bilo pomisliti da pratitelji koji se broje u tisućama dokazuju da je neka osoba zanimljiva, no sve je više onih koji smatraju da su više seksi one osobe koje uopće nisu prisutne na društvenim mrežama

Loš tajming ili pogrešan stil?

Poslodavci su ipak otvorili svoje bilježnice i pogledali što su sve potajno zabilježili kada su preko nečije molbe za većom plaćom velikim slovima napisali NE

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.