FASHION THERAPY vs. WELLBEING FASHION: Što nositi kako bismo se osjećali bolje?

Kristina Stakor
05.04.2024.

Odjeća je mnogo više od sloja tkanine – kako nam može popraviti dan, u kojoj se osjećamo dobro, a koja je najbolja za svijet oko nas?

Odavno već znamo da je moda sve samo ne banalna ili frivolna, kakvom bi ju mnogi željeli prikazati ili doživjeti. Jer odjeća koju nosimo nije samo sloj tkanine koji nas štiti od okoliša, već onima u našoj okolini poručuje nešto o nama: što radimo, kakvu glazbu slušamo, koji su nam prioriteti – udobnost ili estetika, kako doživljavamo sami sebe… Uostalom, u jednoj od kultnih scena iz „Seinfelda“ Jerry kaže Costanzi da svojim nošenjem trenirke svijetu poručuje da je odustao: “Znaš kakvu poruku šalješ svijetu ovim trenirkama? Poručuješ svijetu ‘Odustajem! Ne mogu se natjecati u normalnom društvu, jadan sam, pa mi barem može biti udobno’.”

Tridesetak godina nakon te scene trenirke možda odašilju malo drugačiju poruku, barem kad govorimo o ne-korporativnim okruženjima, no ostaje činjenica da ono što nosimo uvelike utječe na naše raspoloženje i samopouzdanje.

Terapija modom

Većina nas vjerojatno posjeduje onaj komad odjeće (nekima je to možda svilena slip haljina, a drugima omiljene traperice) za kojim posežemo kad se osjećamo snažno ili senzualno i želimo da se to i primijeti. Ali imamo i onaj preveliki pulover ili hoodicu koju navlačimo na sebe kad bismo najradije prespavali dan (zdravo, PMS!).

Komadi koje posjedujemo i koje najčešće nosimo jer se u njima osjećamo dobro imaju tu moć da nam ojačaju samopouzdanje i poprave raspoloženje, pa ne treba čuditi što neki novi komadi onda potiču na maštanje o tome kakva bismo osoba bili i kakav bismo život vodili da nosimo taj neobični šešir, kaput ili suknju. Ili kao što je rekla Merlinka (ili Bette Davis, ovisno o izvorima): „Dajte djevojci pravi par cipela i osvojit će svijet!“

Foto: Pexels / Cottonbro Studio

To potvrđuju i psihološka istraživanja, pa bihevioralna psihologinja Carolyn Mair u svojoj knjizi „Psihologija mode“ piše da noseći odjeću koja nas „podiže“ možemo podići i raspoloženje, ali i utjecati na kognitivne procese. Ne postoji formula koja se može primijeniti na svakoga, ni odjevni predmet s takvim učinkom, već smo mi ti koji pojedinom komadu pridajemo simboličko značenje.

Stoga, kad stanemo pred ormar i pomislimo „nemam što za obući“, možda nam misao vodilja treba biti: što danas želim poručiti o sebi? Što mi dobro pristaje, bez obzira na moje raspoloženje? Koja boja (da, čak i crna) me podiže?

Moda može biti svojevrsna terapija, no nikako ne može zamijeniti stvarnu psihoterapiju. A da ne kažemo da nas čari „retail therapy“ mogu financijski unazaditi daleko više od razgovora sa psihologom.

Modni wellbeing

Osim opasnosti koju predstavlja za naš osobni budžet, moda ostavlja još veći trag na samom okolišu, radničkim pravima i dobrobiti onih koji rade u modnoj industriji, od onih koji rade u nehumanim uvjetima u tvornicama, pa sve do kreativaca.

Business of Fashion upozorava na štetu za psihičko i fizičko zdravlje mladih koji toleriraju male plaće i dugo radno vrijeme samo kako bi bili dio te uzbudljive modne scene, ali i na nemoguće standarde koje moda već desetljećima stavlja pred potrošače.

I naravno, jedan od najtežih slučajeva nehumanih uvjeta rada  u kojima rade tekstilne radnice i radnici, koji se nažalost nisu značajno popravili od tragedije Rana Plaza u kojoj je poginulo preko tisuću radnika, a preživjele ostavilo s teškim posljedicama i PTSP-om.

U svijetu u kojem smo svjesni problema koji dolaze s modom – od loših uvjeta rada do zagađivanja okoliša, nekim suvremenim potrošačima postaje sve teže osjećati se bajno u suknji ili hlačama koji ima pristaju kao saliveni. Uostalom, po nekim proračunima trebali bismo smanjiti kupovinu nove odjeće za 75%, kupovati kvalitetnije i pridati posebnu pažnju održavanju odjeće kako bi što duže trajala.

Stručnjaci i aktivisti koji upozoravaju na neodržive prakse modne industrije predlažu zaokret prema ‘Wellbeing Wardrobe’ ili garderobi za dobrobit koja pridonosi wellbeing ekonomiji.

Foto: Pexels / Constantin Mishchenko

Sve se više priča o negativnom utjecaju modne industrije na klimatske promjene i neodrživoj proizvodnji koja zagušuje ne samo naše ormare već i okoliš. I dok su promjene spore, one su i nužne, pa se aktivisti zalažu za ekonomiju dobrobiti koja bi postavila ograničenja na resurse i konzumaciju, promovirala pravednost, inkluzivnost te obnovu okoliša.

Ona nadilazi osnovne potrebe poput hrane, vode i sigurnosti i uključuje i važnost rada koji ima dublje značenje, te važnost zajednice, jer se pokazalo da ekonomija koja se bazira na konstantnom rastu ipak ne pridonosi sreći i dobrobiti.

To je ipak nešto što ne može postići pojedinac, pa ni grupa aktivista, nego na čemu moraju raditi i vlade i industrije. Ono što mogu napraviti potrošači, kako bi napravili nešto dobro, ali se i osjećali bolje jest pitati se treba li im zaista ta nova sjajna stvar (prespavati, organizirati ormar i vidjeti s čime već raspolažemo), dati prednost održivijim i ekološki osviještenim proizvođačima i čuvati stvari kako bi trajale generacijama.

Naslovni vizual: Pexels / Cottonbro Studio

Pročitaj više

Sunce na obrazima

Ovo ljeto naši obrazi su svjetlucali tamnim sjajem, no znači li to da u zimskim mjesecima trebamo izgledati kao da smo ispali iz filmova Tima Burtona?

Siječanj donosi novu priču u svijetu vjenčane mode, a modna kuća eNVy room ponovno postavlja standarde sofisticiranosti i inovacije.

Očuđenje i oduševljenje

“So wake me up when it’s all over, when I’m wiser and I’m older”. Izgleda da je već i Avicii znao da zrele godine donose neke prednosti. Istražili smo zašto se u modi sve češće inspiriramo modnim stilom naših baka!

Sjećate li se beauty savjeta naših baka o tome da vazelin može popraviti gotovo sve osim slomljenog srca ili pak da je najjeftiniji botox spavanje na leđima? Ispostavilo se da ima istine u tim malenim mudrostima koje su prethodne generacije dijelile s nama – neki od savjeta ne samo da su izdržali rigorozan test vremena već ih je i prilično jednostavno uklopiti u modernu beauty rutinu. Tim povodom donosimo the best of grandmas’ worldwide!

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.