nosi mi se roza boja

NJEŽNA, MOĆNA, KONTROVERZNA: Ružičasta je puno kompleksnija negoli ste mislili

Kristina Stakor
23.07.2023.

Nazvana prema cvijeću, ružičasta je boja koja asocira na nježnost, ženstvenost, romantiku, no nije oduvijek bilo tako. I bez obzira na to što mislimo o ovoj boji, ostaje činjenica: prema ružičastoj nitko nije ravnodušan

Kolekcija jesen/zima 2022. Pierpaola Picciolija za Valentino obilježila je sezonu, kao i sve crvene tepihe i događanja na kojima su se pojavljivale zvijezde poput Anne Hathaway, Zendaye i Florence Pugh, a zajednički nazivnik svih raznolikih kreacija bila je posebna, vatrena nijansa ružičaste. Koja bi druga boja bila toliko moćna da „iznese“ cijelu kolekciju?

Daleko od toga da je Piccioli izmislio rozu – još gotovo stoljeće ranije Elsa Schiaparelli privlačila je pozornost svojim kreacijama u „šokantnoj ružičastoj, miješajući magentu s malom količinom bijele.

Ružičasta kroz povijest

Danas su takve jarke nijanse simbol odvažne ženstvenosti, snažan statement za muškarce koji se ne boje eksperimentirati s modom, siguran izbor za sve one koji vole biti primijećeni.

No ružičasta zapravo nikad nije prolazila ispod radara, a kroz povijest pripisivana su joj različita svojstva. Boju su spominjali antički pisci poput Homera u „Odiseji“ i Lukrecija, opisujući zoru. Kasnije, u srednjem vijeku, pojavljuje se na slikama kao boja odjeće malog Isusa, a koristi se i za slikanje tijela, osobito u razdoblju manirizma. Što se mode tiče, puno su popularnije bile jarke boje, naravno, među onima koji su si to mogli priuštiti.

Nježna ružičasta bila je popularna na francuskom dvoru, te je pastelna nijansa postala svojevrsnim zaštitnim znakom ljubavnice kralja Louisa XV, Madame Pompadour, po kojoj je nazvana i boja Rose Pompadour proizvođača porculana Sevres.

Madame Pompadour, foto: Wikipedia

I dok se danas na ružičastu gleda kao na nježnu boju za djevojčice, to nije bio slučaj prije stotinjak godina. Tada je ružičasta bila rezervirana za dečke, „male muškarce“, kao odraz crvenih uniformi engleskih vojnika. Roza je simbolizirala maskulinu energiju, dok su smirene djevojčice nosile plavu, a ta se podjela počela obrtati 1940-ih.

Takvu su rodnu podjelu osnažili i prizori u medijima: prve dame Jackie Kennedy i Mamie Eisenhower nosile su ženstvene ružičaste kreacije, baš kao i Audrey Hepburn u „Funny Face“ i „Doručak kod Tiffanyja“, a zavodljivu verziju pink boje otkrila je Marilyn Monroe u „Muškarci više vole plavuše“.

Zatim se pojavila i Barbie, koja je ostavila svoj trag i na brojne kasnije generacije medijskih reprezentacija, poput “Plavuše s Harvarda” i Plastics u “Mean Girls” koje su u pop kulturu uvele frazu “Srijedom nosimo ružičastu”.

Roza u politici i društvu

No ružičasta nije samo modni odabir, ona je duboko politična, a tijekom povijesti nosila je najrazličitije konotacije. U nacističkoj Njemačkoj, proganjani i zatvarani homoseksualci bili su prisiljeni nositi ružičaste trokute, a taj su simbol suvremeni članovi LGBTQ pokreta preuzeli kao simbol borbe protiv opresije i diskriminacije.

Ružičaste trakice nose se kako bi podigli razinu svijesti o raku dojke, a aktivistice koje su sudjelovale u prosvjedima za prava žena nosile su roze tzv. „pussy“ kapice.

Rozom protiv predrasuda

U jednoj epizodi „Prijatelja“, Chandler i Monika zadirkuju Rossa zbog njegove ružičaste košulje, a on se brani da se radi o „izblijedjeli losos“ nijansi. Koliko god voljeli tu kultnu seriju devedesetih, moramo priznati da su bili skloni rodnim stereotipima. A kad se radi o hejtanju ružičaste boje na muškarcima, otišla bih tako daleko i primijetila u tome internaliziranu mizoginiju, promatranje onog ženstvenog ili djevojačkog kao frivolnog i negativnog.

No kao što njena duga povijest potvrđuje, nema ništa površnog ni lošeg u samoj rozoj, a ako prema njoj imamo negativan stav, vrijeme je da preispitamo svoje stavove prema onome što mislimo da predstavlja.

S obzirom na modne trendove, roza je boja ljeta, ali i svake druge sezone. Kako je nositi? Ponosno i sa stavom.

Naslovni vizual: Wikipedia

Pročitaj više

”FETIŠ je priča koja se maskira u objekt.” (R. J. Stoller)

Imajući u vidu brzinu tempa koji nam život diktira, kao i FOMO filozofiju zbog koje rijetko i teška srca propuštamo najrazličitije prilike – iz Avon kompanije za njegu ljepote stiže nam make-up kolekcija čije ime nagovještava moćno iskustvo ispred ogledala. ULTRA COLOUR kolekcija bogata najkvalitetnijim sastojcima za šminku, kao i paletama boja s ultra postojanim pigmentima uz koje stvaramo magiju na licu i noktima.

Jeste li znali da se proces autofagije (pametno recikliranje i neka vrsta samozacjeljivanja) počinje odvijati tek nakon 13. sata gladovanja?

7 ključnih pitanja i 3 poklon paketa

Ono što Norijada već desetljećima predstavlja srednjoškolcima, to su prvi sunčani dani svima nama. No, prije nego što istrčimo u susret ljetu i pobacamo u jednom potezu svu odjeću sa sebe, dobro se podsjetiti važnih lekcija o pametnom izlaganju suncu. I, znate li što su sunčane terase i u kakvoj su vezi sunce i sladoled od čokolade u kojem upravo uživate?

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.