suvremena umjetnost i feminizam

VELIKA IZLOŽBA SANJE IVEKOVIĆ U ZAGREBU: Što su “Works of Heart”

Kristina Stakor
18.06.2023.

Nakon Beča, u Zagreb je stigla izložba domaće suvremene umjetnice svjetskog renomea, Sanje Iveković koja iznova preispituje poziciju žene u društvu i povijesti

„Pun mi je kufer minulog rada, ne zanimaju me retrospektive“, rekla je umjetnica i aktivistica Sanja Iveković na press konferenciji povodom svoje zagrebačke retrospektivne izložbe „Works of Heart (1970-2023)“ u Muzeju suvremene umjetnosti. I premda ova izložba donosi opsežan presjek njezina dosadašnjeg rada, ona nije završena priča. Radovi nastajali prije dvadesetak i više godina i danas su vrlo aktualni, a umjetnica ih teži staviti u specifičan suvremeni kontekst.

Izložba čija je kustosica Zdenka Badovinac rezultat je suradnje Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu i Kusthallea u Beču, gdje je premijerno prikazana prošle godine. Iako dijele isti naslov, zagrebačka je izložba opsežnija te uključuje nove produkcije „Trudna memorija“ (Pregnant Memory) i „Izvještaj u sjeni“ (Shadow Report), veliki broj radova iz kolekcije MSU. Tu je i sasvim novi segment: arhiv pod nazivom „Točke susreta: Dokumenti u nastajanju, 1968.-1982.“ koji za ovu prigodu kurira Ivana Bago, kao i presjek autoričinih aktivističkih aktivnosti, a dva su dijela u svojevrsnom dijalogu. 

sanja iveković
Foto: Boris Cvjetanović

Naziv Works of Heart proizlazi iz jednog od umjetničinih radova, koji je predstavljen na istoimenoj izložbi u Galeriji Josip Račić u Zagrebu 2001. godine. Sanja Iveković preuzela ga je sa stranica New York Times-a iz veljače 1994., kada je uz fotografiju i izvješće o pokolju civila na sarajevskoj tržnici  objavljen reklamni oglas za ogrlicu sa privjeskom u obliku srca za Valentinovo. Napravivši od ratne fotografije i reklame dva odvojena plakata, naglasila je tu kontroverznu novinsku jukstapoziciju i dekonstruirala stereotipne prikaze žena u medijima.

Žene i mediji, nasilje nad ženama, nevidljivi rad i žene izbrisane iz povijesti neke su od tema koje se kod umjetnice uvijek iznova javljaju i kojima je utjecala na generacije umjetnica, feministica i aktivistica, ali i na promišljanje slike žena koja se može iščitati iz medija i javnog diskursa.

Foto: Boris Cvjetanović

Njezini radovi  „Tragedija jedne Venere“ i „Dvostruki život“, u kojima jukstaponira osobne fotografije s onima iz magazina te istražuje utjecaj Hollywooda, mode i marketinga na sliku žene, urezani su u kolektivno pamćenje svih kunsthistoričarki. Na izložbi se mogu vidjeti i radovi Gen XX. gdje na portrete supermodela prilaže imena i kratke biografije antifašističkih narodnih junakinja: Dragica Končar, Nada Dimić, Ljubica Gerovac, sestre Baković, Anka Butorac i Nera Šafarič, stavljajući tu naizgled daleku prošlost i zaboravljene junakinje u suvremeni kontekst i u svijest današnjeg društva.

Zaboravljene junakinje predmet su i njezina kontroverznog rada Lady Rosa of Luxembourg (2001.) koji je u zagrebačkoj verziji prikazan pod novim naslovom, “Trudna memorija”, čime ističe žensku ulogu u povijesti i u javni prostor donosi imena 91 junakinje odlikovane ordenom narodnog heroja NOB-a.

sanja iveković "trudna memorija"
Foto: Boris Cvjetanović

U sklopu izložbe u Beču (a izložene i u Zagrebu) producirana je i umjetničina knjiga “Jao si ga onome tko se boji duhova” s pjesmama, fotografijama i dokumentima njene majke, Nere Šafarić-Iveković, koja je i sama bila sudionica antifašističkog pokreta, zbog čega je bila uhićena i zarobljena u Auschwitzu.

„Kad se bavite radom Sanje Iveković, nikad se ne bavite samo jednom, nego mnoštvom tema“, istaknula je Ivana Bago, kustosica arhiva umjetnice pod nazivom „Točke susreta: Dokumenti u nastajanju, 1968.-1982.“ To je i više nego vidljivo na izložbi koja donosi presjek od preko 50 godina djelovanja ove suvremene umjetnice koja je među prvima u istočnoj Europi zauzela čvrst feministički stav te ga nije iskazivala isključivo kroz umjetničko, već i aktivističko djelovanje.

Izložba „Works of  Heart (1970-2023)“ Sanje Iveković ostaje otvorena do 1. studenog 2023.

Naslovni vizual: press

Pročitaj više

Milijun funti za šator

Zašto je Tracey Emin, jedna od najvažnijih suvremenih umjetnica, odbila milijun funti da ponovo replicira svoj rad Everyone I Have Ever Slept With 1963–1995 te kako su ready made radovi postali najbrži put do srca publike?

Pokušaj izlječenja mora

Izložba, odnosno multidisciplinarni umjetnički projekt “Pjesme za naše more”, likovne, video i filmske umjetnice Renate Poljak od 29.2.- 17.3.2024. nas očekuje u galeriji Bačva, Doma HDLU. Riječ je o projektu koji istražuje različita polja djelovanja od filozofskog do znanstvenog, od utopije i mitologije do glazbe i njene uloge u povijesti i sadašnjosti. U srcu je projekta ekološka ideja, no ona odudara od aktivizma i ne sadrži doslovne ekološke poruke već se temi prilazi iz potpuno drugog rakursa, poetičnog i utopijskog.

Prilika za kupnju Abadžićevih fotografija

„Abadžić spretno čuva anonimnost modela, no zbog intimne atmosfere imamo osjećaj kao da je poznajemo. Ona kao da je postala arhetip poštivanja žena. Ponekad je ona u prvome planu, katkad je prekrivena velom, a kad nije odmah tu, kroz rapsodiju svjetlosti i sjene tražimo je pogledom.“ Izložba „Aktovi“ Stanka Abadžića otvarena je 17. veljače u 19:00 sati u zagrebačkoj Laubi, a trajat će do 25. veljače.

Potresna knjiga danske književne zvijezde Tove Ditlevsen vodi nas na putovanje u središte tame, ali isto tako upoznaje sa žilavom kreativnom i ljubavnom snagom glavne junakinje koja živi i osjeća Kopenhagen svoje mladosti

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.