pos'o, kuća...

JESTE LI U DISBALANSU: Kako pronaći ravnotežu između privatnog i poslovnog?

Kristina Stakor
03.08.2023.

Bilo da radimo u uredu ili od kuće – kako se zaista isključiti u trenucima izvan radnog vremena i ne misliti na sve ono što još nismo obavili?

Je li moguće doista se isključiti iz poslovnog mode-a i sudjelovati u obiteljskim druženjima i izletima s prijateljima bez da razmišljamo o svemu što nismo još obavili na poslu – a mislimo da smo trebali? Je li moguće pronaći vremena za hobi?… pita se ona dok paralelno piše tekst, kuha ručak, organizira godišnji i pokušava voditi (polu)smisleni razgovor s frendicom.

Što je zdrava ravnoteža poslovnog i privatnog?

(…pitam za prijateljicu). Taj se pojam referira na balansiran odnos posla i privatnog života, svjesno upravljanje vremenom i u privatnoj sferi i na poslu. U idealnom svijetu, koji rijetki uspijevaju postići, nakon odrađenog zakonski propisanog radnog vremena, ostatak dana posvećujemo stvarima koje možda ne obogaćuju naš bankovni račun, nego nas iznutra. Druženja, tečajevi i hobiji, čitanje knjiga – sve bi to trebalo biti neometano na našem rasporedu.

Pa ipak, mnogima to predstavlja izazov, osobito u post-pandemijskoj realnosti u kojoj mnogi i dalje rade od kuće, a tzv. „hustle“ kultura želi zaposjesti svaku sekundu našeg slobodnog vremena.

Foto: Unsplash / Elena Mozhvilo

Posao = kuća = posao

Rad od kuće svakako ima svojih prednosti: ručak nam je nadohvat ruke, sve one kućanske poslove poput uključivanja perilice rublja ili suđa možemo napraviti dok čekamo da se downloadaju fotke koje trebamo za posao ili između Zoom sastanaka.

No realno, sve te „sitne posliće“ moramo obaviti mi sami, pa je vrlo česta situacija da smo dekoncentrirani neopranim suđem, pa dok to riješimo nas dočeka još malo mailova, pa za laptopom  koji smo planirali ugasiti do 16 sati sjedimo još nakon 18…

A ne treba zanemariti ni činjenicu da je puno teže odvojiti privatno i poslovno kada nam je „ured“ u kutku spavaće sobe ili dnevnog boravka.

Kako postići balans?

Svima nam je jasno kako bi zdrava 8-8-8 podjela trebala izgledati: 8 sati sna, 8 sati rada, osam sati uživanja (uz neizbježne kućanske poslove), no nismo roboti i teško je naprosto se isključiti čak i kad je službeno radno vrijeme završilo.

No rad na uspostavljanju te ravnoteže jest rad na sebi, na mentalnom zdravlju i uspješnijem životu – jer se pokazalo da osobama koje ne znaju dobro odvojiti privatno od poslovnog treba puno više vremena kako bi završile određeni zadatak.

Promjena ni na ovom polju neće doći preko noći, ali bitno je krenuti, u čemu mogu pomoći ovi koraci:

Postavljanje granica

Čitamo o zemljama u kojima će postati ilegalno da vam šef pošalje mail izvan radnog vremena, no mi smo ti koji trebaju postaviti neke granice čak i ako ne postoji eksplicitan zakon niti kazne koje prijete. Pa ako radimo kod kuće, trebamo definirati vrijeme za rad i vrijeme za kućanske poslove i strogo ih odvojiti.

Ako nam treba više vremena da uđemo u „flow“ to bi značilo da od doručka do pauze za ručak nema ustajanja kako bi bili što efikasniji, a ako pak brzo gubimo koncentraciju, dobra metoda bi mogla biti „Pomodoro tehnika“.

Dobivanje maila u osam navečer, ne znači da na njega trebamo odmah odgovoriti, čak i ako smo kod kuće, a ako šef zove s genijalnom idejom u nedjelju, možda će ipak morati pričekati do ponedjeljka…

Foto: Unsplash / Thought Catalog

Kako biti učinkovitiji

Ima nas koji „patimo“ od tog lažnog dojma da dan ima više od 24 sata, pa se radni sati često prelijevaju u vrijeme koje bi trebalo biti rezervirano za odlazak u teretanu, na happy hour s frendicom ili obiteljske ručkove. Pritom ne patimo samo mi, već i naši bližnji, ali i kolege koji čekaju na taj mail koji smo trebali još jučer poslati.

Bolje raspolaganje vremenom je ključno za učinkovitost i poštivanje rokova, a onda i veće zadovoljstvo i opuštenije slobodno vrijeme. To možemo realizirati uz pomoć različitih tehnika koje su prilagođene pojedinačnim stilovima rada i opisima poslova.

Ono što prije svega svakog dana možemo napraviti jest popis zadataka, odrediti prioritete i krenuti: neki jednostavniji za motivaciju, zatim hitni kako bi nam dao osjećaj postignuća, a zatim ćemo one manje važne odrađivati s lakoćom.

No je li nužno da svi ti zadaci padnu samo na vas? Ili je vaš posao zapravo zamišljen tako da ga obavlja više osoba? Možda je krajnje vrijeme za, i jedini način da doista postignete balans, razgovor s nadređenima o proširenju tima ili redefiniranju individualnih zadaća. A ako ste sami svoj šef, napravite detaljnu analizu o isplativosti i razmotrite zapošljavanje još ljudi koji bi vam pomogli u rasterećenju tereta.

Prekinite začarani krug

Nepostojanje jasnih granica između poslovnog i privatnog može dovesti do burnouta, nezadovoljstva, frustracija ili u najmanju ruku, stresa. A to opet rezultira smanjenom motiviranošću, efikasnošću, i, pogađate, dodatnim zamućenjem između privatnog i poslovnog.

Stresa se možemo postepeno rješavati na razne načine: tjelovježbom, pisanjem dnevnika, meditacijom i drugim oblicima self-care praksi koje nam pomažu da se ponovno fokusiramo i definiramo što nam je važno u životu.

Naslovni vizual: Unsplash+

Pročitaj više

Čovječuljak u glavi kao unutarnji kapitalist

Ako se niste dali zbuniti s ovime “ili” mi smo za varijantu da jedno ne isključuje drugo. Zašto ne bismo imali oboje? Razmišljam o današnjem tržištu rada i pitanju za milijun eura: Što točno želite?

chit chat

I usputno čavrljanje sa strancima je vještina koja se može istrenirati, a mi donosimo par prijedloga kako bi ono bilo što ugodnije

moć misterioznosti

Lako bi bilo pomisliti da pratitelji koji se broje u tisućama dokazuju da je neka osoba zanimljiva, no sve je više onih koji smatraju da su više seksi one osobe koje uopće nisu prisutne na društvenim mrežama

Loš tajming ili pogrešan stil?

Poslodavci su ipak otvorili svoje bilježnice i pogledali što su sve potajno zabilježili kada su preko nečije molbe za većom plaćom velikim slovima napisali NE

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.