Klub liječenih trtaroša

STRAH OD JAVNOG NASTUPA: Pitali smo glumce kakve vježbe opuštanja rada prije izlaska na scenu

Nika Kovačić
05.04.2024.

Čvrsto obećajemo, nećemo spominjati riječi – ‘Ma samo se ti opusti!’ Ili vi možda znate nekoga kome je to upalilo?

Kada bismo morali tražiti savjet od nekoga tko je bio u toj koži i tko nam zasigurno može pomoći -to je onda definitivno jedan od najdražih nam paničara i hipohondra svih vremena – redatelj Woody Allen koji itekako zna što su trema, preznojavanje i lupanje srca. No nemamo svi sreće naletjeti na tako uviđavnog šefa kao pjevač iz Rima, koji u filmu ‘Rimu, s ljubavlju’ genijalno pjeva samo kada je pod tušem, a sve ostale audicije na suhom uprska do kraja. A onda mu na kraju Woody Allen u filmu priušti taj poseban tretman – da pjeva operu na kazališnim daskama i to u provizornim tuš kabinama.

Foto: Woody Allen, ‘Rimu, s ljubavlju’

Dok ne dobijemo svoje prenosive tuš kabine u kojima bismo se možda mogli opustiti, pitali smo manje domišljate, ali znatno više skulirane glumce – kako su uspjeli zaustaviti taj tsunami u tijelu koji prijeti da će progutati sve naše znanje, vještine, samopouzdanje i dostojanstvo.

Vježba disanja: Ova vježba se temelji na dubokom disanju kako biste se smirili i povezali s vlastitim tijelom. Udahnite polako i duboko kroz nos, zadržite dah nekoliko sekundi, a zatim polako izdahnite kroz usta. Fokusirajte se na osjećaje u svom tijelu dok izvodite ovu vježbu. Ako ova vježba ne pomogne, stavite u usta kockicu leda.

Foto: Unsplash

Monolog u ogledalu: Izaberite monolog ili tekst koji ćete izgovarati i izvedite ga pred ogledalom. Dok izvodite monolog, pokušajte uspostaviti kontakt očima sa svojim odrazom. To će vam pomoći da se osjećate ugodnije. Ili još bolje – snimajte se na mobitel.

Situacijske improvizacije: Zamolite prijatelja da glumi publiku. Improvizirajte situacije u kojima ćete morati brzo reagirati i prilagoditi se. Ovo će vam pomoći da se osjećate spremnije suočiti se s neočekivanim situacijama tijekom nastupa, pa čak i negodovanjem i demonstrativnim ustajanjem.

Preuzimanje različitih identiteta: Pokušajte se privremeno “pretvoriti” u različite osobe ili likove. To može pomoći da se udaljite od vlastite treme i slobodnije se izražavate. Ili slikovito rečeno – da pobjegnete iz svoje tijesne kože.

Fizička vježba: Ova vježba pomaže da se oslobodite tjelesne napetosti. Stanite uspravno, zatvorite oči i potresite cijelo tijelo nekoliko sekundi. Nakon toga, polako se opustite i osjetite kako napetost izlazi iz vašeg tijela. Ako ovo ne pomogne, napravite par sklekova. No pripazite da ne pretjerate jer dah će vam itekako trebati.

Foto: Unsplash+

Povezivanje s partnerom: Ako imate osobu s kojom možete vježbati, radite vježbe u paru. Vodite dijaloge, izražavajte emocije i komunicirajte s partnerom kako biste razvili veću emocionalnu povezanost tijekom izvođenja. A potom zamolite tu istu osobu da sjedne u prvi red. I gleda vas s divljenjem umjesto da grize nokte i prenosi vam nervozu.

Izražavanje teksta s različitim emocijama: Uzmite svoj tekst i pokušajte ga izreći s različitim emocionalnim nijansama. Ovo vam pomaže da se bolje povežete s tekstom i da lakše prepoznate kako emocije utječu na izvedbu.

Igranje uloga u svakodnevnim situacijama: U svojim svakodnevnim aktivnostima pokušajte “zaigrati ulogu”. Na primjer, zamislite da ste gost u vlastitom domu i pozdravljate “publiku”. To će vam pomoći da se osjećate ugodnije s izražavanjem čak i izvan pozornice. Da, tu isprobajte i osmijeh od uha do uha i zamislite one valove sreće koji vam struje tijelom nakon uspješno odrađenog nastupa. “Hvala, hvala! Draga publiko, doista sam ostao bez riječi. Duboko sam ganut…”

Naslovna fotografija: Unsplash+

Pročitaj više

Svi smo čuli za FOMO – strah da ćete nešto propustiti pa non-stop morate biti vani i zujati po svuda, no što je to FOBO – fear of better options?

reality check

Treba vam godišnji poslije godišnjeg? Svi smo imali taj moment, no znamo i kako se osloboditi stresa, ali i minusa koji nas je dočekao s povratkom u svakodnevicu

Bruto ili neto?

Na poslu provodimo barem 40 sati tjedno, a mnogima zaokuplja misli i u slobodno vrijeme. Pa prije negoli se upustite u avanturu zvanu novo radno mjesto, provjerite što bi vas tamo moglo dočekati

Crossover pjevačica i vocal coach

Irma Dragičević, crossover pjevačica, prepoznatljivo lice regionalnih mjuzikala i opereta te vocal coach s akademskom naobrazbom – otkriva nam kako bez straha pustiti svoj glas te kako nam pjevanje i ‘treniranje’ glasa glazbom mogu pomoći u boljem javnom nastupu, donijeti nam više samopouzdanja, a gotovo sigurno – pomoći nam da pronađemo talente koji nismo niti znali da imamo. (P. S. Da, većina nas može pjevati, i to jako dobro!)

Online tjednik za pop kulturu i autorske priče

Stvari koje osjećamo. Teme koje pokreću.
Newsletter nedjeljom.